23948sdkhjf

Vil ikke vente på ABT e-Caddy eller ABT e-Transporter

Harald A. Møller satser istedet fullt på de kommende elvarebilene fra ID.-familien.

Både Volkswagen Caddy og Transporter skal konverteres til elbiler av tyske ABT, men på grunn av forsinkelser på begge modellene velger den norske importøren å vente på de elektriske varebilene som kommer på MEB-platformen.

- Forsinkelsene har medført at vi nå er enda nærmere forberedelsesfasen og introduksjonen av elektriske varebiler på MEB-plattformen til Volkswagen, forklarer Anita Svanes, kommunikasjonssjef i Harald A. Møller AS.

- ID.-modellene kommer med teknologi og rekkevidde som er optimal for Norge, og vi velger derfor å satse på disse modellene.

Det er planlagt at ID. Cargo og ID. BUZZ kommer i 2022. I likhet med ID. 3 som har kommet til Norge, og ID.4 som får sin verdenspremiere i slutten av september, vil ID. Cargo og ID. BUZZ komme med flere batteristørrelser og dermed ulike rekkevidder.

Strategi for elektriske varebiler

- Beslutningen endrer derfor ikke på vår strategi og den langsiktige satsningen på elektrifisering av varebilparken i Norge. Satsingen på Volkswagen e-Crafter vil fortsette og her har vi nå en god leveringssituasjon. Volkswagen e-Crafter egner seg godt som bydistribusjonsbil, og vi ser også nå en veldig positiv trend for e-Crafter som minibuss og som personbil med mulighet for rullestol, sier Håkon Wirak, direktør Volkswagen Nyttekjøretøy.

- Vi er også trygge på at den offensive satsningen til Volkswagen AG rundt elektrisk mobilitet, med kommende fullelektriske modeller som ID. BUZZ og ID. BUZZ Cargo, vil være et viktig grunnlag for vår ambisjon om å bli ledende på elektriske varebiler i Norge.

Bakgrunn

De ombygde elektriske ABT-e modellene basert på Caddy og Transporter ble vist som konseptbiler på IAA-messen i Hannover i september 2018, der produksjonsoppstart var estimert til 2. kvartal 2019 for elektrisk Caddy og til starten av 2020 for elektrisk Transporter.

Caddy var kun planlagt som en ABT-e versjon på utgående modell, og grunnet vesentlige forsinkelser på Caddy ABT-e, vil den uansett ikke vært aktuell i Norge. For Transporter ble opprinnelig plan noe forskjøvet, og modellen ble lansert i noen utvalgte markeder i 2. kvartal 2020.

KLIKK for alle artikler i Varebil pickup elbil.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Mest lest
STILLINGSARENA
Gå til stillingsoversikten
Nyeste artikler
Se nyeste artikler
Anbefalte artikler
Utvalgte nyheter fra forsiden
Tyveriraidene: Krise på mandag, fikset på torsdag - kostnad over 300.000 kroner
Volmax og E18 Truckcenter: Tungbilverksted er oppkjøpt
Resultater 2022: Veidekke omsatte for 38,7 milliarder kroner
Scania R770 til Nilsskog AS: - Man må ha litt å sparke fra med i bakkene
AF-Gruppen og Oslo Sporveier med nøye planlagt løfteoperasjon: Bryn bru ble løftet på plass i natt
Betonmast bygget Norges største barneskole på Fjellhamar
Andre Nordiske Medier
Metal Supply NO
PlastForum NO
Maskinregisteret

Send til en kollega

0.156