23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Tungt
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.

Østfolds ulykkesverstinger

Riksveiene er ulykkesverstinger

E6 er snart ferdig og E18 blir stadig bedre. Nå er det riksveiene som står igjen som de mest trafikkfarlige veiene, sier sjefingeniør i Statens Vegvesen Egil Nordengen til NRK Østfold,

Vegvesenet har en liste over de 58 mest utsatte ulykkespunktene i Østfold.

- Veiene er ikke bygget for så mye trafikk

Hver høst gjøres en vurdering av de farligste strekningene sammen med politiet, for å se på strakstiltak.

Og med E6 ferdig, topper riksveiene lista.

- Blant dem er Sarpebrua og Borregaardsbakken, sier Nordengen.

Mest utsatt er Riksvei 111 mellom Ise og Rudskogen, Riksvei 110 over Fredrikstadbrua, Riksvei 118 rundt Sarpebrua og Haakon7s gate i Halden.

- Standaren på disse strekningene er ikke dimensjonert for å ta den store trafikkmengden.

- Her er det veldig stor trafikk. Og det er uoversiktelig noen steder. De ulykkene som skjer, er ofte påkjøring bakfra, sier Nordengen.

- Bedre skilting og lavere fart

Det er ingen store prosjekter på gang for å bedre sikkerheten på de farligste strekningene, men det kan være små endringer som skal til for å unngå ulykker.

- Her er det snakk om å prøve å finne enkle løsninger som kan gjøres kjapt, og som ikke koster for mye.

- Det kan være ting som å gjøre kryss mer oversiktelige, bedre skiltingen, fjerning av vegetasjon, og i noen tilfeller å sette ned fartsgrensene, sier Nordengen.

Men de mest effektive tiltakene må bilistene selv stå for.

- De undersøkelsene vi har gjort de senere årene, viser at det i over 75 prosent av dødsulykkene er snakk om mennskelig svikt på en eller annen måte, sier Nordengen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094