Segmentet over 19 tonn, eller prestisjesegmentet om man vil, er som regel det som er mest interessant.
Her troner Scania på toppen, til tross for en dramatisk tilbakegang i forhold til i fjor. Da hadde de nemlig 956 biler og en markedsandel på hele 41,6%, mens de i år har falt til 661 biler og en markedsandel på 38%. Fortsatt i tet, men har en annen svenske rett bak seg.
Volvo har nemlig så langt registrert 614 biler og har en markedsandel på 35,3%, mens de i fjor hadde 610 biler og en markedsandel på 26,5%.
På tredjeplass i fjor lå MAN med 298 biler og en markedsandel på 13%, men her har det skjedd dramatiske ting. Så langt i år har de bare registrert 119 biler og får med dette en markedsandel på bare 6,8%!
Tredjplassen så langt i år er derfor overtatt av Mercedes-Benz som har registrert 208 biler og har en markedsandel på 11,9%, mot fjorårets 267 biler og en markedsandel på 11,6%.
Ser vi totaltallene for de fire største leverandørene går alle tilbake i forhold til i fjor. Mest tilbake når det gjelder totalen er Scania med 288 færre registrerte lastebiler, mens MAN har 192 biler færre, Mercedes-Benz går tilbake med 75.
Den som har minst tilbakegang er Volvo med 27 biler. Når det gjelder det tunge segmentet har Scania og MAN gått mest tilbake, Mercedes-Benz har gått litt tilbake, mens Volvo har økt i forhold til i fjor.
Les mer om hele statistikken i neste utgave av TransportMagasinet. Der kan du også se hvordan det ser ut i de andre vektklassene.