23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Tungt
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.

Ønsker flere gjennomsnittsmålinger

Statens vegvesen er så fornøyde med snittmålingene at de ønsker flere strekninger. Nå sendes ønskeliste til Samferdselsdepartementet.

I en periode har det vært foretatt gjennomsnittsmålinger av fart mellom fotobokser på tre strekninger her til lands, nemlig på E18 i Bamble i Telemark, på E6 på Dovreskogen øverst i Gudbrandsdalen og rv. 3 like før Alvdal i Østerdalen.

Les også: Her kommer de nye fotoboksene

Nå har Statens vegvesen analysert dataene for de tre forsøksstrekningene. - Undersøkelsen viser at tiltaket gir forventet fartsreduksjon og dermed også ønsket trafikksikkerhetseffekt, sier Guro Ranes, avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen Vegdirektoratet.

- Sammenliknet med konvensjonell punkt-ATK bestående av to påfølgende fotobokser med ca 10 km avstand, viser beregninger at streknings-ATK er betydelig mer effektivt med opp mot tre ganger større fartsreduksjon, sier Ragnøy.

- Fartsreduksjonen varierer mellom 2,7 km/t i Bamble, 8,8 km/t på Dovreskogen og 10,2 km/t ved Alvdal. Effekten varierer klart med hvor høy farten var før forsøkene startet, det vil si at effekten er størst der fartsnivået var høyt og behovet for tiltak var størst i utgangspunktet, sier sjefingeniør Arild Ragnøy.

- Forsøksstrekningene har vært i drift i for kort tid til å kunne vurdere den direkte effekten med hensyn på personskadeulykker, forklarer Ragnøy. - Det er imidlertid meget god dokumentasjon på sammenhengen mellom fart, ulykker og skadegrad. Dersom farten reduseres vil dette normalt gi en tilsvarende ulykkesreduksjon, uttaler Arild Ragnøy.

Med bakgrunn i de positive resultatene vil Statens vegvesen forslå for Samferdselsdepartementet at antall strekninger med streknings-ATK kan økes i samarbeid med politiet.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.047|instance-web03