23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Tungt
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.

45 fots containere på vogntog

Det kan høres ut som et "heia Norge"-innslag, men det er det heller ikke denne gang. Hver uke kommer det omkring 1300 containere til norske havner, der de lastes på bil. Det har vært greit siden 90-tallet, men for noen uker tilbake ble bilene plutselig stanset i kontroll - og ilagt kjøreforbud. Containerne var 11,6 cm for lange, må vite.

- Min reaksjon da jeg ble stoppet første gang og nektet å kjøre videre, egner seg ikke på trykk, fortalte Geir-Ola Sæther i Colli Care til Aftenposten forleden. De følgende dagene ble en rekke vogntog stoppet og ilagt kjøreforbud. Fraktbransjen var nærmest i sjokk.

45 fots containere er godkjent i EU og kan transporteres lovlig på det europeiske veinettet innen EU. Det var et mysterium hvorfor containere som oppfyller strenge EU-krav, plutselig ikke kunne fraktes i Norge. For det var de ikke.

Regelverket om bruk av kjøretøy, som er bundet av direktiver fra EU, sier at containere på over 45 fot er litt for lange til å fraktes på norske veger.

- Det er et uavklart regelverk som har medført denne situasjonen, forteller Statens vegvesen i dag, som nå har forstått situasjonen og har avklart at det igjen skal være lov å frakte containerne.

- I 2006 kom nye tolkninger som foreløpig ikke er implementert i regelverket vårt, sier rådgiver Thomas Magnussen i Statens vegvesen. - Vi presiserer at i praksis har våre kontrollører latt disse vogntogene passere, og at det er først i det siste vi ser at 45 fots containere blir tatt i kontroll.

Tolkningene de sikter til, er uttalelser fra EU-kommisjonen som i 2006 åpnet opp for at medlemsstatene kan tillate nasjonal transport direkte til og fra sjøtransport eller jernbane og frem til bestemmelsessted dersom medlemsstaten ønsker det.

- Da vi forsto sammenhengen reagerte vi med en gang, fortsetter Magnussen. - Derfor gjør vi nå et generelt unntak og lar 45 fots containere bli fraktet i Norge og unntaket gjelder fram til vi får nedfelt dette i kjøretøyregelverket.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.052