23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Tungt
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.

Lave lønninger er ikke ulovlig

Jörgen Danielsson hos Svenska Transportarbetareförbundet er absolutt ikke fornøyd når han ser den historien som akkurat nå rulles opp i saken om Volvos chassistransport.

- Vi mener at om man er utleid fra et bemanningsselskap for å arbeide i et annet land så skal lønn- og ansettelsesvilkår ikke være dårligere enn hva den er i bransjen i det landet man jobber, mener Danielsson.

I de tilfellene der man har bedre lønn- og ansettelsesvilkår i hjemlandet, så skal ikke de senkes hvis det er snakk om utenlandsarbeide.

- I dette tilfellet har man jo også brutt mot alt av kjøre- og hviletidsregler, legger han til.

Les også: "Volvo-oppdrag på slavelønn"

Nå tror ikke vi at dette kommer inn under kjøre- og hviletidsreglene all den tid det er snakk om forflytting av uregistrerte kjøretøy, men når det gjelder arbeidstidsbestemmelsene er det nok en annen sak (red.anm.).

En sak er jo å mene noe, en annen sak er hva den svenske loven sier? Er det tillatt å gjøre slik som det ser ut til i dette tilfellet? - I dag finnes det ingen lover som forhindrer dette, avslutter Jörgen Danielsson.

I følge Danielsson har Transportarbetareförbundet, sammen med Biltrafikens Arbetsgivarförbund og Sveriges Åkeriföretag, levert et høringssvar der man samlet foreslår tiltak for å unngå "avtalsshopping" slik som det beskrives i "Volvosaken".

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078