23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Tungt
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.

Polsk vogntog med tørrlagt svingskive

Under en kontroll på Seljestad kontrollstasjon på vestsiden av Haukelifjell ble en polsk semitrailer vinket inn for kontroll. Da den ikke klarte å svinge rundt på plassen, men bare ville rett frem, fattet kontrollørene mistanke.

Da de koblet av tralla, fikk kontrollørene seg en overraskelse som skapte bekymring.

Svingskiven var så tørr at metallet hadde skjært metallspon som lå mellom trekkvogn og tralla.

- Ved sving på glatt føre, ville denne kombinasjonen overstyre forhjulene og vogntoget ville gått rett frem, mener Dag Rykkje i Statens vegvesen.

Vogntoget fikk kjøreforbud og føreren ble anmeldt for å ha kjørt vogntog som ikke er i forsvarlig stand.

Et meget farlig kjøretøy ble altså luket ut av trafikk denne gangen.

Det som kanskje bør bekymre vel så mye, er at dette vogntoget går i fast rute mellom Vestlandet og Østlandet/Sverige for et norsk spedisjonsfirma.

For å unngå ulovlig kabotasje sendes det en tur til Sverige, før det kjører sine lovlige turer i Norge igjen.

Statenes vegvesen var også i kontakt med bileier i Polen.

Hans uttalelse var følgende da den tørre svingskiven ble omtalt:

"Denne bilen er jo bare et halvt år gammel. Jeg trodde leverandøren hadde smurt svingskiven før de leverte den til oss."

- Dette er en litt glemt problemstilling, mener Rykkje.

Han ser av og til tørre svingskiver når han etterforsker ulykker og utforkjøringer med vogntog.

- Dette er noe som går igjen og vi ser gjerne etter rustvann ved svingskiven når vi har kontroller. Det kan være en indikasjon.

Det er helt klart viktigere å smøre svingskiven på norske vinterveier enn på Autobahn i Tyskland, påpeker han.

Flere norske yrkessjåfører vi har snakket med forteller at de smører svingskiva ukentlig. I vinterhalvåret kanskje flere ganger i uka.

Den samme kulturen har de kanskje ikke lengre sør i Europa, der det både er bedre veier og mindre vinter.

Så det spørs om ikke holdningsskapende arbeid innenfor svingskivesmøring også bør tas med i vurderingen når man teller kjetting langs veiene våre i vinermånedene.

Bileier Viktig smøring Smører ukentlig
BREAKING
{{ article.headline }}
0.079