Da de koblet av tralla, fikk kontrollørene seg en overraskelse som skapte bekymring.
Svingskiven var så tørr at metallet hadde skjært metallspon som lå mellom trekkvogn og tralla.
- Ved sving på glatt føre, ville denne kombinasjonen overstyre forhjulene og vogntoget ville gått rett frem, mener Dag Rykkje i Statens vegvesen.
Vogntoget fikk kjøreforbud og føreren ble anmeldt for å ha kjørt vogntog som ikke er i forsvarlig stand.
Et meget farlig kjøretøy ble altså luket ut av trafikk denne gangen.
Det som kanskje bør bekymre vel så mye, er at dette vogntoget går i fast rute mellom Vestlandet og Østlandet/Sverige for et norsk spedisjonsfirma.
For å unngå ulovlig kabotasje sendes det en tur til Sverige, før det kjører sine lovlige turer i Norge igjen.
Statenes vegvesen var også i kontakt med bileier i Polen.
Hans uttalelse var følgende da den tørre svingskiven ble omtalt:
"Denne bilen er jo bare et halvt år gammel. Jeg trodde leverandøren hadde smurt svingskiven før de leverte den til oss."
- Dette er en litt glemt problemstilling, mener Rykkje.
Han ser av og til tørre svingskiver når han etterforsker ulykker og utforkjøringer med vogntog.
- Dette er noe som går igjen og vi ser gjerne etter rustvann ved svingskiven når vi har kontroller. Det kan være en indikasjon.
Det er helt klart viktigere å smøre svingskiven på norske vinterveier enn på Autobahn i Tyskland, påpeker han.
Flere norske yrkessjåfører vi har snakket med forteller at de smører svingskiva ukentlig. I vinterhalvåret kanskje flere ganger i uka.
Den samme kulturen har de kanskje ikke lengre sør i Europa, der det både er bedre veier og mindre vinter.
Så det spørs om ikke holdningsskapende arbeid innenfor svingskivesmøring også bør tas med i vurderingen når man teller kjetting langs veiene våre i vinermånedene.
Bileier Viktig smøring Smører ukentlig