23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Tungt
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.

Jernbane på defensiven

Til tross for gedigne hurrarop for godstransport på jernbane for fem - seks år siden, har jernbanen i Norge vært på defensiven i kampen om varetransport de siste årene.

Bare det siste året er flere avganger kuttet ut. Et eksempel er CargoNets tog mellom Göteborg og Alnabru som ble innstilt i desember i fjor. Store volumer flyttes fra bane til vei, stikk i mot regjeringen Stoltenbergs uttalte ambisjoner. Det samme gjelder nærskipsfarten - volumer går over til veitransport.

Jernbanen sliter med forsinkelser og innstillinger. Forsinkede varer vil i verste fall være tilnærmet verdiløse om de kommer for sent frem.

Og ikke minst - lavtlønnede utenlandske sjåfører opererer på det norske godsmarkedet. De presser prisene så langt ned at jernbane- og sjøtransport utkonkurreres. Jernbanen frakter i dag 7 mill. tonn gods pr. år. Drøyt 150 mill. tonn går i nærskipsfart. Lastebiler frakter 360 mill. tonn gods.

Les også: Utrydder neppe lastebilen

I 2007 var 80 prosent av godset fra de fire største transportørene i Norge, Tollpost Globe, Posten, Bring og Schenker, innom jernbanen. I 2011 var den andelen redusert til 65 prosent.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063