23948sdkhjf

Lansert i dag:: Hybridlastebil fra Scania

Her kommer sannelig en elektrifisert Scania P320.

Södertälje: Scania hadde egentlig samlet store deler av europeisk fagpresse til et storstilt drivstoffseminar i dag. Men da er det slett ikke feil med en godbit som dette.

- Dette er et helt nytt produkt fra oss, åpnet produktsjef for distribusjon Jesper Brauer.

- Det er første hybrid Euro 6 lastebil på markedet. Det er også første til å bruke biodrivstoff.

Hybriden er basert på Scanias 9-liters femsylindret dieselmotor med 320 hester og 12-trinns Opticruise-kasse.

Men innimellom dieselmotoren og girkasssen sitter nå en fullintegrert elektromotor i drivlinjen. Den yter 130 kW, altså over 170 hester, og drar 1050 newton.

Kombinasjonen momentsterk elmotor og diesel er artig. - Vi legger faktisk størst vekt på både kjørbarhet og fleksibilitet, sier Brauer, mer enn å hente ut lange distanse på strøm. Med saftig moment og hurtige girskift er det både kjapp og komfortabel kjøring.

Hybridbilen skal leveres fra 2016, og oppgis å spare 18 prosent drivstoff i bydistribusjonsskjøring – og hele 92 prosent CO2-utslipp dersom man bruker biodiesel.

I tillegg har den fordeler som helt stille drift. Rekkevidden er 2 km kun på strøm (opp til 45 km/t, flat mark og 15 tonn kjøretøyvekt), som gjør bilen perfekt for nattleveringer på steder med krav til lavt støynivå.

Batterikapasiteten som hentes ut av li-ion-batteriet er moderate 1,2 kWh, men da er batteriet angitt med en levetid på over 7 år. Total veier det elektriske systemet 800 kilo mer enn på en ren dieselbil

Hybrid kan leveres på biler med to og tre aksler, men ikke som trekkbil. Scania-ingeniørene har vært nøye med å tilpasse teknologien til dagens biler. Tilgjengelige hytter er type P og G, og på biler med minst 3,9 meter akselavstand

Dieselmotoren er en DC09 Euro 6 med 320 hester, mens girkassa er en 2-pedals Opticruise uten retarder. Omtrent to tredjedeler av det innsparte forbruket vil være regenerering av bremsekraft.

Typiske bruksområder mener Scania er bydistribusjon og avfallsbiler, og prispåslaget ligger i størrelsesorden 50.000 euro.

- Vi må erkjenne at en miljøbil aldri vil være billigst i innkjøp i dag, sier Brauer. – Men den kan ha andre fordeler som veier opp dette.

Første sjanse til å prøve bilen i Norge blir antagelig under Scania Winter i januar-februar. Det er i hvert fall en ambisjon, sier kommunikasjonssjef John Lauvstad i Norsk Scania.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.064