23948sdkhjf

Ikke et Bring-problem - det er et bransjeproblem

Brings konsernsjef svarer på NLFs kritikk etter saken der sjåfører i Bring-systemet ble stanset med enorme brudd på kjøre- og hviletiden.

- Jeg vil innlede med å si at vi er særdeles opptatt av å følge både regelverket for kabotasje og kjøre- og hviletidsbestemmelsene. La det ikke være noen tvil om det. Det forteller konsernsjef i Posten, Dag Mejdell, til tungt.no.

Mejdell ønsker å nyansere saken der to brødre som kjører i Brings system ble stanset med enorme brudd på regelverket. Da de ble stanset, kjørte den ene laks for Bring. Den andre hadde en annen oppdragsgiver på nettopp denne turen, men også han kjører spot-oppdrag i Bring-systemet.

- Hva sier du om at en sjåfør som kjører for Bring har kjørt nesten 22 timer i strekk?

- Hvis det er riktig, er det helt uakseptabelt. Det går jo ikke an. Men jeg mener at saken egentlig er mye større enn at kjøre- og hviletidsbestemmelsene i disse to tilfellene ikke er fulgt. Det mener jeg at Geir Mo og NLF må ta inn over seg. Ifølge tall fra Statens vegvesen ble det i fjor stanset 4166 sjåfører som fikk anmerkning for brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene. 1533 av disse hadde så alvorlige brudd at det resulterte i anmeldelse. Således håper jeg Geir Mo kan bidra til å heve standarden istedenfor å henge ut en enkelt aktør.

Les også: NLFs Geir A. Mo mener det er alt for lett å være useriøs i transportbransjen.

- Løsningen er ikke å gå etter Bring

- Dette viser at det er noe vi som bransje må gjøre noe med. Det er et stort problem, men måten å løse det på er nok ikke å gå etter en aktør i bransjen, nemlig Bring. Når omfanget er så stort, vil jeg si at det er klart at svært mange aktører i større eller mindre grad bryter bestemmelsene Det er såledeles et bransjeproblem.

- Vil du si at Bring har et særskilt ansvar for å unngå slike brudd?

- Som en virksomhet eid av staten følger vi enkelte krav til hvordan vi f.eks. skal ta samfunnsansvar. Det er imidlertid en selvfølge at vi skal følge loven, slik som alle andre, men det er ikke særkrav til oss.

- Det kommer fra tid til annen ytringer om at Bring bør selges. Hva vil du si om dette?

- Det er vel nærmest en ideologi som ligger bak det. Bring er del av Posten Norge. Vi stiller høyere krav til oss selv enn mange andre aktører. Jeg tror vi bidrar til å heve standarden i bransjen. Jeg kan ikke se at nivået ville blitt løftet med andre eiere.

Stiller samme krav til Bring Trucking

- Hva med Brings slovakiske selskap, Bring Trucking? (Tidligere Blomquist trucking. Red.anm)

- Det er nå engang slik at internasjonal transport i stor grad er overtatt av utenlandske selskaper. Man kan si det er trist, men det har skjedd. Jeg vil si at vi har bidratt til en høy standard der vi stiller de samme kravene til sjåførene og bilene som i Norge. Dette er forsåvidt lett å ettergå også. De senere årene har vi kjørt egne kurs som f.eks. glattkjøringskurs for sjåfører i vårt slovakiske selskap.

- Når man er så stor som Bring, kan man i det hele tatt unngå situasjoner som den med sjåføren i dette tilfellet? Jeg tenker på at Bring via oppkjøp kan ha dratt med seg en ukultur i enkelte selskaper som vil ta sine snarveier for å tjene penger?

- Jeg mener vi har mulighet til å unngå det ved å stille samme krav til disse selskapene som vi gjør til vår egen virksomhet. Av og til ser vi at vi ikke har klart det, avslutter Mejdell mens han selv trekker følgende oppsummering:

- Om vi har gjort feil?

- Ja.

- Om vi vil gjøre noen feil fremover?

- Ja.

- Om vi vil gjøre noe med det?

- Ja, det gjør vi!

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.14