23948sdkhjf

nytt hovedanlegg avduket: Team, DAF og Nordic under ett tak på Langhus

I dag kl. 13.00 ble "ground zero" satt for DAFs nye satsing i Norge .

Det har tatt tid for DAFs nye norske/nordiske organisasjon å komme i orden etter at DAF Norge avsluttet som importør i fjor. Men med det nye anlegget på Langhus er det ingen unnskyldning lenger - nå ligger alt til rette for DAF å slå tilbake.

Det var sjef (CEO) for Nordic Truckcenter, Mattias Nilsson, som foresto åpningstalen.

- Det er investert store summer nå, i både gamle serviceavtaler og infrastruktur for at DAF-kunder i Norge skal se at dette er alvor.

- Vårt mål er 1000 biler innen 2020, startet han, til et lite gisp i forsamlingen, før han fortsatte. - Hvorav 300 i Norge. Vi er en nordisk organisasjon, og dette skal vi dra nytte av.

Mye av Nilssons åpning gikk med til å forklare hvordan DAF nå er organisert i Norge. For det er jo ikke helt enkelt å forstå.

Nordic har et slags generalagentur for salget i Sverige, Finland og nå Norge. Men samtidig kalles de fortsatt en"dealer", altså forhandler. Og det gjør også den gamle importøren DAF Norge som holder til i Råde - i minst like flotte lokaler noen få mil lenger sør.

Det må jo åpne for en viss konkurransefaktor?

Norske Nordic Truckcenter AS består på sin side av fire norske selgere, hvorav hyggelige Vidar Melleby også er "Country Manager". Vidar kunne forøvrig fortelle at han signerte den første norske kontrakten på nye XF 530 samtidig som vi spiste marsipankake - med Tanktransport Øst AS på Hamar.

DAF selv står bak service og ettermarked, og har nylig ansatt to sentrale nye herrer, for anledningen presentert av DAFs danske områdesjef Lars Klogborg.

Men minst like happy er antagelig Team Verksted Follo, som har 10 mekanikere i arbeid på anlegget. Den ferske (under Team-navnet), men etterhvert store verkstedkjeden med ca 300 ansatte fordelt på et 20-talls avdelinger i Norge, er en svært sentral partner i den nye DAF-satsingen. Det er riktignok fortsatt kun fire av Team Verkstedene som er dedikerte DAF-verksteder, men for en potensiell DAF-kunde som allerede er Team-kunde burde sammenhengen være gunstig.

På tross av, eller kanskje på grunn av, mange involverte parter i den nye DAF-organisasjonen, var Mattias Nilsson svært ydmyk i hvordan de skal angripe markedet ut fra historikken og dagens situasjon. - Vi vet at det nordiske markedet ser uvant ut sett fra Nederland. Der lever man med 410 mennesker per kvadratmeter. I Norge har vi 13 mennesker per kvadratmeter. Det ser faktisk uvant ut selv sett fra Skåne, skøyet han.

En av de store fordelene ved at nysatsingen fra DAF i Norge starter nå, er at det sammenfaller med lanseringen av nye XF (og CF). Bilen ser kanskje veldig ny ut, men det er den sannelig under skallet. DAF lover en drivstoffreduksjon på 7 prosent med den nye bilen - og dersom vi bruker resultatene fra 1000-poengtesten vi nylig publiserte, vil det betyr at DAF er dieselgjerrigste på markedet.

TransportMagasinet har nylig kjørt den nye bilene i Nederland. Det kan du leser mer om i vår juniutgave på papir. IKKE ABONNENT??? Trykk her.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.078