23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Tungt
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.

Volvo og Daimler sammen om brenselceller

Om batteribiler er et blindspor, da er det greit å ha hydrogenteknologien i orden.

De to lastebilkjempene har blitt enige om å samarbeide som likestilte parter i et nytt selskap som skal utvikle brenselcelleteknologi - altså først og fremst hydrogendrift.

Navnet på joint-venture-selskapet er ikke klart ennå, men det skal være en helt uavhengig drevet, selvstendig organisasjon, opplyses det.

Hovedmålet er å utvikle brenselceller til bruk i tunge lastebiler i langtransport, og det målsettes at de kan tas i bruk i andre halvdel av dette tiåret.

Daimler har allerede investert stort og lenge i hydrogen, og samler med dette all sin aktivitet i ett selskap. Volvo har i sammenlikning lite erfaring med hydrogen, og kjøper seg inn med 50 prosent i det nye selskapet for en sum på 600 millioner euro ifølge meldingen fra de to selskapene.

Tidligere i år kunne vi melde at Asko har tatt i bruk Scanias første hydrogenbiler i Trondheim, men her må vi vel kunne si at dette er elektriske Scania-biler med brenselceller fra ekstern leverandør.

Det er forøvrig interessant å huske denne saken fra TU.no i 2017, der verken Daimler eller Volvo lenger hadde tro på brenselceller :)

De to selskapene forblir heftige konkurrenter på alle andre områder.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.075