23948sdkhjf

- Det føles helt greit å gi seg nå

8. mai 2020 hadde Scaniaselger, Kåre Welle (70), sin siste arbeidsdag i Ålesund. I løpet av en lang karrière har han solgt Scania i 32 år og Mercedes-Benz i 10.

Her etter vil ferja klokken 07:10 seile fra Sykkylven til Magerholm uten Kåre Harald Welle ombord. Han vil i stedet sitte i kjøkkenvinduet hjemme i Øvre Ullavikvegen, med avis, en kaffekopp og se sine tidligere reisekamerater legge fra kai.

- Jeg har betalt 700 000 kroner i ferjekort for å komme til og fra jobb i alle disse årene, sier han. Han har bedre kontroll på ferjekortene enn på hvor mange lastebiler han har solgt. For der må han melde pass. - De siste årene har det lagt på rundt 40-50 nye og 20-30 brukte i året, sier han og overlater til andre å summere.

Etter en rask opptelling, gjort av Scania i Ålesund, viste kalkulatoren 1500 enheter.

Lastebil har i grunnen preget hele livet til sunnmøringen. Han forteller blant annet om møbelkjøring fra Sykkylven til Oslo allerede på slutten av 60-tallet. Interessen for lastebil ble for alvor vekket sommeren da Kåre var 12 år gammel. En dag i skoleferien inviterte Håkon Emdal ham med med på tur til Oslo. Vi snakker 1962.

Foreldrene kjente godt til Håkon, så de hadde ingen betenkeligheter med å slippe guttungen ut på langtur. I en grønn Mercedes-Benz 1113 med toakslet henger bak. – Jeg lå og sov på dørken og Håkon lå i setene. Jeg husker turen veldig godt. Vi lastet møbler fra Sykkylven til Oslo og hadde med fat fra Shell på Sjursøya i retur. Det var ikke gjort på to dager, det er helt sikkert. Grusveier og liten motor. Du kan tenke deg 130 hk og firehjulshenger bak.

- Det gikk så smått at vi kunne se skogen vokse i Romsdalen, minnes Kåre.

I 1988, etter ti år som lastebilselger hos Mercedes-Benz, åpnet det seg en dør til selgerkontoret hos Norsk Scania. Siden har han sittet der, men ikke så lenge om gangen. Kåre trives aller best når han får være ute i distriktet sitt og treffe kunder.

- Jeg prøver bevisst å aldri ha mer enn to-tre dager i strekk på kontoret. Jeg må være minst like mye ute. Og det tror jeg blir viktig for dem som skal drive med dette fremover også. Man må ikke bli for glad i pc'en sin. Det er der ute man fanger opp ting som er viktig å nøste opp i, når folk har tatt nye biler i bruk, mener han.

Det handler mye om å være en god psykolog også. - Jeg har fortsatt til gode å møte i en rettssal eller forliksråd, bank i bordet. Hvis jeg må velge mellom en misfornøyd kunde eller organisasjonen i Oslo, så tar jeg kunden sitt parti, helt klart.

Det skal ikke alltid så mye til. Det handler mye om å gi kunden en liten oppmerksomhet nå og da. - Vi har enker etter tidligere kunder, som vi sender blomster til hver jul. Sånt blir lagt merke til og satt pris på. Det skulle bare mangle, etter å ha kjøpt bil hos oss gjennom et langt liv. Det er viktig å bry seg og være ærlig. Jeg har kjent glede over hver dag jeg har fått gå på jobb, rett og slett, sier han åpenhjertig.

Brede Engeset og E-Trans AS er nok den kunden Kåre Velle har solgt flest lastebiler til i løpet av karrièren. Stranda-transportøren kjøpte også den første Scania 143 Streamline Kåre solgte, i 1988.

Kåre har kjent på vemodet ved å slutte i jobben han setter så høyt, men han rakk å gjøre seg ferdig med følelsene for noen år siden, da man endret pensjonsdato fra 67 til 70 år.

- Jeg trengte nok de ekstra årene på å forberede meg. Nå kjenner jeg at det er helt greit å gi seg. Jeg har kolleger som har opplevd det som veldig sårt å måtte slutte da de ble 67. Det sier litt om hvilken arbeidsplass vi har hatt. Det er vanskelig å slippe taket når man ellers er frisk og fin, sier Kåre, som har levert to sykemeldinger i løpet av disse 32 årene.

Denne sommeren blir det ferie, først og fremst. - I 2019 hadde jeg ikke en hel uke sammenhengende ferie. Jeg tror aldri jeg har tatt ut seks uker ferie i noen av de siste ti årene. Jobben har gått foran. Jeg liker godt å gå i fjellet både sommer og vinter, så hytta på Bjorli blir nok mer brukt nå. Og så må jeg ha en uke i Sør-Spania på ettersommeren hvert år, men det spørs om jeg får til det denne sommeren, avslutter pensjonist, Kåre Welle.

Hele historien om Kåre Welles liv som lastebilsjåfør og Scania-selger, sto å lese i TransportMagasinets utgave nummer 3-2020

For abonnement på vårt utmerkede reportasjemagasin, klikk her!

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.141