23948sdkhjf

Sjåførens plass: Fra brødboks til romfartøy

I dag er det hightech så det holder. Men du verden så lekkert det kunne være på 70-tallet. Se utviklingen i bilder.

Nostalgi og teknisk utvikling hånd i hånd! Et blikk på instrumentpaneler og rattene fra seint 60-tall og fremover viser hvordan det kidsa i dag vil kalle human-machine interface (HMI) i lastebiler har utviklet seg de siste tiårene.

Daimler og Mercedes-Benz nyttekjøretøy la akkurat ut en liten serie bilder vi synes var så kule at vi like godt bringer dem videre på Tungt.

Første bilde under viser en Mercedes-Benz 1924 fra 1972. Fra denne arbeidsplassen overvåket sjåføren virkemåten til den OM 355 "Africa-motoren" under den korte panseret foran.

Neste store generasjonshopp kom med instrumentpanel i den såkalte Leichte Klasse med forløperen til Atego fra 1984 og en 1317 fra 1989.

Typiske trekk er 1980-tallets brune toner, det beskjedne antall brytere og funksjonen og advarselslamper plassert i øvre kant av dashbordet.

En virkelig stor modernisering finner du bilde av under der igjen med andre generasjon av Mercedes Actros som rullet av produksjonslinjen mellom 2003 og 2008.

Rattet inneholdt førers kollisjonspute, og ergonomien ble brakt opp til et nytt nivå. Til og med skjermkonseptet hadde kommet langt, med inkluderingen av den første digitale sentrale skjermen.

Helt nederst finner du dagens heldigitale romskip, med femte generasjon Actros lansert i 2018.

Multimedia-cockpiten ble lansert med to skjermer med høy oppløsning som erstatter det tradisjonelle instrumentpanelet. Den sekundære skjermen er en berøringsskjerm og kan betjenes som en smarttelefon. MirrorCam er installert stående på A-søylene.



Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.109