23948sdkhjf

Mange får redusert støtte

Fra 23. november justerte Enova støttetilbudet for innkjøp av elektriske varebiler.

Enova går nå bort fra løsningen med tre faste støttesatser basert på bilenes motorkraft, til fordel for egne satser for hver bilmodell.

Støttenivået styres heretter automatisk av ekstrakostnaden med å velge en elvarebil fremfor en tilsvarende varebil med forbrenningsmotor, som kan virke litt rart siden ikke alle modellene har noen tilsvarende med forbrenningsmotor, f.eks Maxus E-Deliver 3.

Noen bilmodeller får høyere støttesats enn tidligere, mens andre i ulik grad går ned i støtte.

Du kan sjekke hva de forskjellige modellene får i Enova-støtte her.

Bestselgeren

Blant annet får bestselgeren de siste åra, Nissan e-NV200 40 kWt i Comfort-utgaven 21.763 kroner, mens Premium-versjonen med samme effekt får 29.036 kroner i støtte, altså den dyreste versjonen får mest støtte.

Støtte ut i fra listepriser

– Støttetilbudet vårt til elvarebiler har siden starten vært automatisert, hvor man får svar på søknaden umiddelbart, uten manuell saksbehandling. Nå automatiserer vi også støttesatsene, med daglige oppdateringer ut fra eventuelle endringer i listepriser. Støtte tilpasset hver bilmodell gir et enda mer treffsikkert virkemiddel og rettferdig konkurranse bilmodellene imellom, sier markedsdirektøren.

Skal bli enklere

Du ber bilforhandleren søke for deg når du bestiller bilen og alt du skal behøve å gjøre er å bekrefte søknaden på mobilen, skriver Enova på sine nettsider.

– I et år hvor salget av varebiler har gått ned med over 20 prosent*, øker salget av elektriske varebiler. Siden vi lanserte næringslivsstøtten til innkjøp av elvarebiler i august 2019, har vi gitt tilsagn om støtte til over ti tusen biler til nær sagt alle typer bedrifter over hele landet. Det vitner om stor interesse i næringslivet for å legge om til utslippsfri varetransport, sier markedsdirektør Øyvind Leistad i Enova.

Egentlig en gladsak?

– Selv om det nok kan oppleves negativt i de tilfellene hvor støttesatsene går nedover, er det faktisk en gladsak for markedet, for det bærer bud om at elvarebiler er i ferd med å bli konkurransedyktige på pris. Snøballen har begynt å rulle, og det er en tydelig utvikling både på salgstallene, prissetting og bredden i modellutvalget, forklarer Leistad i Enova.

Artikkelen er en del av vårt tema om Varebil pickup elbil.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.178