23948sdkhjf

CBK fikk sitt drømmelager

Etter å ha slitt i mange år med svært upraktiske lagerfasiliteter har CBK Distribusjon AS etablert et nytt på Berger der de har fått tredoblet lagerkapasiteten. Selskapet startet imidlertid prosessen med it-integrasjon for sent og en stund var det fare for at oppstarten av deres nye automatiserte lager ville bli forsinket. Men ved å satse på programvaren DreamWare fra OnLog AS kom de både i mål i tide og oppnådd betydelige gevinster med systemet som knytter både Multicase, AutoStore og Consignor sammen, i tillegg til å styre det manuelle plukket.

CBK er en av landets ledende importører og distributører av AV-produkter, nettverksutstyr, kabler, komponenter og tilhørende utstyr. I tillegg til å ha en rekke agenturer, selger selskapet også AV- og infrastrukturprodukter under sine egne to merkevarer Stoltzen og LinkIT. Selskapet selger kun indirekte og går gjennom deres 1600 forhandlere til alt fra store systemintegratører som for eksempel Atea til mindre it-forhandlere, installatører og noen elektrogrossister.

– Vi har funnet vår nisje og innenfor ferdigpatchede kabler og adaptere er vi nok nummer én i landet, forteller Severin Aarnes, Commercial Manager i CBK Distribusjon AS.

Et annet stort segment er møteromsdisplay som selskapet distribuerer for både Phillips og Hisense, og selv om Phillips har flere distributører anslår Aarnes at de her har godt over 80 prosent markedsandel. Selskapet har hatt god vekst de senere årene og mye av årsaken til suksessen forklarer Aarnes med organiseringen de har valgt med å ha nesten utelukkende produktsjefer.

– De har sin lille butikk i butikken og styrer både innkjøp, sortiment, lagerføring og sin egen kundeportefølje innenfor sitt område. På den måten har de både inngående teknisk kompetanse på produktene og en unik kompetanse på hele verdikjeden. Dermed kan kundene ringe direkte til dem og få raskt svar på alt de lurer på, sier Aarnes, som begynte i selskapet for ti år siden. Inntil nylig var han selskapets innkjøps- og logistikksjef, men innehar nå den nyopprettede stillingen som Commercial Manager hvor han har ansvar for overordnet varesortiment, forretningsutvikling og noen større strategiske kunder. Han forklarer at den nye organiseringen skyldes at veksten i selskapet resulterte i for mye ansvar på bare én person.

Veksten begynte for alvor etter at CBK ble kjøpt opp av EH Technologies for rundt ti år siden.

– Den nye eieren tok flere grep for å skape vekst i selskapet og investerte blant annet i mer lager samtidig som at vi utviklet ulike konsepter. Fra å ha vært en ren distributør av kabler og adaptere i tillegg til en del småtilbehør, laget vi komplette løsninger innenfor blant annet møterom, nettverks- & datarom-infrastruktur og kontortilbehør.

Severin Aarnes er godt tilfreds med driften på den nye lageret til CBK. – Alt fungerer og vi holder tidsfristene hver dag. Nå handler det om fintuning og sikre rutiner etter de nye systemene, sier han. Foto: Henning Ivarson

Tre ganger større lager på samme flate

Etter først å ha holdt til på Alnabru i Oslo flyttet selskapet til Karihaugen i 2012. I takt med veksten ble lageret der utvidet flere ganger, men fordelt over flere etasjer og med lav takhøyde ble det veldig upraktisk.

– Etter å ha vært på jakt et par års tid fant vi et perfekt lokale for vår virksomhet her på Berger hvor vi flyttet inn i juni. Selv om gulvarealet på 3.650 kvm omtrent er det samme som vi hadde tidligere har vi her trippel takhøyde sammenlignet med snitthøyden i de tidligere lokalene. I tillegg har vi investert i en AutoStore som sparer oss for veldig mye gulvplass. På de rundt 450 kvadratmeterne den opptar viser våre beregninger at vi får lagret like mye som vi tidligere måtte ha brukt 2.000 kvadratmeter gulvplass til, forteller Aarnes, som legger til at rundt 85 prosent av sortimentet til CBK nå er lagret i AutoStore.

Resten lagres på pall i konvensjonelle reoler som stod igjen etter Procurator Norge som disponerte lokalene tidligere.

– De passer perfekt for oss og siden det ville ha kostet dem mye å få demontert reolene gjorde en minnelig avtale om å kjøpe dem, sier Aarnes, som legger til at de ikke har måttet gjøre noe annet med lageret enn å demontere noen av reolene for å gi plass til AutoStore og ekspedisjonsområdet.

Sent ute med it-integrering

CBK har i mange år benyttet det norske forretningssystemet Multicase og er også fullintegrert med kundenes systemer. Aarnes anslår at mellom 60 og 70 prosent av ordrene fra forhandlerne mottas via en nettbutikk eller EDI.

– Multicase er et veldig godt arbeidsverktøy på mange områder, men det innebygde lagerstyringssystemet er veldig enkelt. Allerede for halvannet år siden sonderte vi wms-markedet og var i dialog med en leverandør. Den løsningen de presenterte var imidlertid alt for stor for oss og ville ha kostet for mye sammenlignet med oppsiden, forteller han.

Etter det ble wms-prosjektet lagt noe på is og da CBK hadde besluttet å gå til anskaffelse av en AutoStore fra Element Logic var planen derfor å koble Multicase direkte sammen med deres programvare som styrer AutoStore.

– Selv om vi var litt sent ute med å se på selve integreringsprosessen ble vi forespeilet at det skulle gå greit. Det viste seg imidlertid at det både ville koste mye penger og ikke minst så mye tid at vi ble usikre på om vil ville komme i mål i tide ved å integrere Multicase direkte.

Bakgrunnen for dette var både en ny versjon av Multicase og at Element Logic hadde besluttet å avslutte utviklingen av sitt EWMS som i tillegg til å styre AutoStore tidligere også kunne benyttes til å styre manuelt lager. Derfor måtte CBK raskt snu seg rundt for å finne et alternativt wms som kunne snakke med alle systemer involvert her. Det hele endte med at Multicase foreslo at de skulle at kontakt med OnLog AS og satse på deres logistikksystem DreamWare.

CBK lagerfører rundt 5.500 ulike artikler. 85 prosent av disse ligger i selskapets nye AutoStore. Foto: Henning Ivarson

DreamWare løste tre oppgaver

OnLog er et relativt ungt selskap, men har til gjengjeld medarbeidere med over 25 års erfaring i å utvikle wms og andre it-løsninger til logistikkmarkedet. 

Aarnes forteller at de raskt fant ut at deres DreamWare var en løsning som både var billigere og bedre tilpasset deres størrelse enn det de tidligere hadde vurdert.

– Det aller viktigste for oss var at OnLog hadde et ferdig oppsett og erfaring med å sette opp DreamWare mot Multicase og mot Element Logics EWCS (Element Warehouse Control Software) som styrer AutoStore.

Med DreamWare ville de også få dekket behovet for et wms som kunne styre de manuelle plukkene.

– Veldig mange av ordrene våre en split mellom manuelt plukk og AutoStore. Når vi for eksempel selger et rack-skap som ofte er to meter høyt og dermed en pallevare som plukkes manuelt, så skal det ofte bestykkes med nettverkskabler, patchepanel og strømpanel som plukkes ut av AutoStore. Til å samordne slike ordre er DreamWare midt i blinken, fastslår Aarnes.

Jarle Hotvedt, daglig leder i OnLog AS, sier at de ikke hadde noen store utfordringer med integrasjonen.

– Som nevnt har vi god erfaring med både Multicase og AutoStore og alt gikk helt greit. Det eneste var at den nye versjon av EWCS også var ny for oss slik at vi måtte mappe om litt. Det var mest integrasjonsgrensesnittet som hadde endret seg og det ga oss blant annet litt flere muligheter som vi hadde savnet andre steder, forteller Hotvedt.

To til tre personer er engasjert i det manuelle plukket av alt som er for stort til å kunne lagres i AutoStore. Det store antallet ulike artikler som lagerføres bidrar til at de også må plukke i høyden og ikke bare bruke de øvre nivåene til buffer. Foto: Henning Ivarson

250 til 300 ordre om dagen

Lageret til CBK blir bemannet av ni personer, hvorav to til tre er engasjert i det manuelle plukket av alt som er for stort til å kunne lagres i AutoStore. Selv om OnLog også er en betydelig leverandør av voice-løsninger har CBK foreløpig ikke valgt å ta i bruk det. I stedet blir plukket styrt av PDA som alle truckførerne er utstyrt med og som også benyttes til å skanne lokasjon og plukket de tar med. Dersom det er samplukk med AutoStore skanner de stedet hvor plukket blir plassert til sammenstilling.

Aarnes forteller at de har over 5.500 ulike artikler på lageret og det medfører at de også må plukke i høyden og ikke bare bruke de øvre nivåene til buffer.

På trucksiden finner man både deres egne Toyotatrucker de tok med seg fra det tidligere lageret og noen Jungheinrich som de overtok leasingavtalen på fra den tidligere leietakeren.

– Den ble inngått da valutakursen er en helt annen enn den er i dag så det er en gunstig avtale, smiler Aarnes, som legger til at de eneste de har anskaffet nytt er noen mindre ledetrucker.

CBKs AutoStore har 10.000 kasser som blir betjent av 5 roboter og er utstyrt med to porter.

– Vanligvis bruker vi den ene til plukk og den andre til påfyll, men det hender vi også bruker begge til plukk hvis det haster eller er VIP-ordre.

Med tanke på fremtidig vekst er kuben klargjort for ytterligere to porter som raskt kan tas i bruk.

– Foreløpig er AutoStore ca. 70 prosent full og vi kjører derfor inn det vi kan få i den med mindre det er snakk om store volumer som skal rett ut til kundene. DreamWare styrer dette basert på de kriteriene vi har satt for antall varenummer totalt eller et høyt antall av ett varenummer. Småordre frislippes automatisk, men hvis kriteriene overstiges sørger den nye versjonen av EWCS for å ta bort frislippet og sende en slettemelding til AutoStore. For slike ordre må derfor noen manuelt ta stilling til hva man skal gjøre videre med dem.

Aarnes anslår at de daglig sender ut mellom 250 til 300 ordre og selv om de har gått via en forhandler sendes 90 prosent av varene direkte til kundene med Bring eller Schenker. En del kunder i lokalområdet velger imidlertid å hente varene selv på lageret for det er godt tilrettelagt for det.

CBK flyttet inn i de nye lokalene på Berger i juni. Bygget eies av Pareto som også leier ut større deler av bygget til Grove Knudsen. Foto: Henning Ivarson

Mindre negativ korona-effekt enn fryktet

Også for CBK medførte den første korona-nedstengingen store omlegginger av driften.

– Den kom jo også på et særdeles dårlig tidspunkt hvor vi hadde satt av godt med tid til å planlegge flytting og nye it-integrasjoner. I mars trodde vi at omsetningen kanskje ville bli redusert med opptil 40 til 60 prosent og ut fra det permitterte vi en god del ansatte og satt igjen med akkurat det vi trengte. Etter to, tre uker registrerte vi store forskjeller i salget av de ulike produktene våre. For eksempel var det ikke lenger så mange installasjoner på møterom, men på andre produktgrupper som dockingstasjoner, headset og alt som trengtes for å oppgradere datasentre og datarom for å bedre kapasiteten, gikk salget bedre enn noen sinne. Resultatet ble at vi relativt raskt måtte snu oss rundt og kalle folk tilbake på jobb, prøve å stoppe varestrømmen på det som hadde stanset opp og ikke minst opplagre mer av de varene som det gikk mer av.

– Hadde du plass til å bygge opp lageret ytterligere der dere holdt til den gangen da?

– Nei, vi hadde jo i utgangspunktet stor plassmangel, og nesten alt av gulv og gang ble brukt. Men nå har vi fått veldig god kontroll og har fått tilpasset varestrømmen til slik verden ser ut akkurat nå, sier Aarnes, som legger til at lageret har blitt redusert med rundt 30 prosent fra toppen i mars og at de nå er nede igjen på et normalnivå.

Skulle ha startet tidligere

Når Aarnes nå ser tilbake på den hektiske perioden de har vært gjennom sier han at de selvfølgelig skulle ha startet prosessen med det systemmessige langt tidligere enn de gjorde.

– Vi skulle nok også ha ønsket oss at tiden vi brukte på det systemmessige var mer detaljert og mer forberedende. Uten erfaringen og spisskompetansen til OnLog rundt oppsettet mellom DreamWare, AutoStore og Multicase hadde vi garantert ikke kommet i mål, fastslår han.

Nær sagt naturligvis opplevde også CBK at det var noen bugs i starten, men i løpet av et par uker var de fleste hullene tettet. Fortsatt registrerer de mindre avvik som oppstår så sjelden at det derfor tar tid før man oppdager dem, men OnLog forstår hvorfor de oppstår og vet hvordan de skal få løst det i DreamWare.

– AutoStore er jo egentlig veldig enkelt å bruke, men det gjenstår noe fintuning mot våre tidsfrister og det vi lover kundene våre som Element Logic må gjøre i etterkant. Det går for eksempel på hvordan ordrene skal prioriteres ut fra fraktmetode, tidspunkt de skal plukkes og når vi skal gjøre de ulike arbeidsoppgavene.

Ingen nedetid

Severin Aarnes konkluderer med at CBK totalt sett har gode erfaringer så langt.

– Bortsett fra at vi holdt stengt en fredag i forbindelse med innlagring i AutoStore har vi ikke hatt en nededag. Vi hadde litt forsinkelser en periode, men det berodde på at kuben ikke var ferdig fylt opp og at det var tidkrevende å plukke med truck opp i elleve meters høyde. Men nå begynner vi virkelig å se effektiviseringen. Mange mener at slike it-integrasjoner nærmest skal være klikk, klakk og så fungerer alt hundre prosent fra første dag. Men når vi også tar med fraktløsningen Consignor er det her tale om fire systemer som skal prate sammen og da det må nødvendigvis bli noe avvik i starten, i tillegg til at det alltid er noe man ikke tenker på i en integrasjonsprosess.

Han berømmer innsatsen til alle leverandørene, og ikke minst hvordan de ansatte stilte opp.

– Mange selgere jobbet blant annet på lageret i opp til en måned for å bidra til at vi ikke fikk forsinkelse.

– Men nå er alt på stell?

– Absolutt. Alt fungerer og vi holder tidsfristene hver dag. Nå handler det om fintuning og sikre rutiner etter de nye systemene.

– Og du ser også fordelene med å ha fått en ordentlig wms?

– Den største oppsiden for oss er rett og slett at det ikke oppstår lokasjonsfeil. Det er som nevnt veldig mangelfullt på Multicase og vi hadde tidligere store utfordringer med dette. I tillegg har vi fått opp plukkhastigheten og siden DreamWare er basert på at man skanner på alle punkter er faren for feilplukk kraftig redusert. AutoStore bidrar selvfølgelig også til det. Ut fra den skal du gjøre veldig mye galt for å plukke feil vare, fra den et det jo egentlig bar mulig å plukke feil antall, avslutter Severin Aarnes.

CBK Distribusjon AS

CBK er en av landets ledende importør og distributør av AV-produkter, nettverksutstyr, kabler, komponenter og tilhørende utstyr til norske forhandlere. I tillegg til å ha en rekke agenturer selger CBK også AV- og infrastrukturprodukter under sine egne to merkevarer Stoltzen og LinkIT. I juni tok selskapet i bruk et nytt lager på Berger hvor det er 5.500 ulike artikler hvorav 85 prosent blir lagret og plukket ut fra en AutoStore.

Selskapet omsatte i 2019 for drøye 272 millioner kroner og er 100 eid av EH Technologies AS som igjen er heleid av Eltek Holding AS.

KLIKK for alle artikler i Lager og logistikk.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.126