23948sdkhjf

Green Cargo: Først i Norden med nytt super-lokomotiv

Denne uken setter Green Cargo i drift de to første nestegenerasjons godslokomotivene i Norge. De nye Eurodual-lokomotivene fra den sveitsiske produsenten Stadler er sterkere, bedre tilpasset tøffe norske forhold og kan brukes på både elektrifiserte og ikke-elektrifiserte baner.

Administrerende direktør Bengt Fors i Green Cargo Norge viser stolt frem nyheten på godsterminalen på Alnabru.

– Vårt nye lokomotiv har seks akslinger, mot fire på dagens lokomotiv, og det gir et bedre grep i skinnene. Lokomotivet har også en betydelig sterkere motor og dette gjør det nye lokomotivet mer egnet for det norske jernbanenettet med mange og bratte stigninger, sier Bengt Fors.

Green Cargo er en av de første aktørene som tar i bruk den nye lokomotivgenerasjonen i Europa og lokomotivet på Alnabru er det første i Norden.

Kan trekke opptil 30 godsvogner

De nye Eurodual-lokomotivene har både elektromotor og dieselmotor. Hovedmotoren er en 7 megawatts elektromotor. Dieselmotoren driver en generator som produserer strøm til elektromotoren når lokomotivet går på ikke-elektrifiserte strekninger eller ikke har kjørestrøm.

– Med to ulike motorer kan lokomotivet brukes på alle baner, uavhengig av elektrifisering. Det er mulig å bytte mellom de to motorene i fart. Dette redusere risikoen for at det blir stående fast og dette bidra til bedre punktlighet i togtrafikken, forklarer Bengt Fors. Det nye lokomotivet kan trekke et tog med opptil 30 godsvogner, mot 20 godsvogner med gårsdagens lokomotiv.

– Der to 4-akslede lokomotiver har vært nødvendig for å dra et godstog, kan Eurodual-lokomotivet trekke toget alene. Det nye lokomotivet reduserer driftskostnadene og gir plass til flere godsvogner, opplyser Bengt Fors.

Styrker konkurransefortrinnet til gods på bane

Godsdirektør i Bane NOR, Oskar Stenstrøm, er positiv til at Green Cargo nå setter to moderne, spesialbygde lokomotiver i trafikk.

– Som infrastrukturforvalter er vi veldig positive til at en sentral godsoperatør investerer i nye og topp moderne lokomotiver. Det gir umiddelbart en effekt – både på kapasiteten og effektiviteten i godstrafikken. Dette er med på å styrke konkurransefortrinnet til gods på bane, sier han. Mer kapasitet på jernbanenettet reduserer samtidig belastningen med tungtransport og lastebiler på norske veier.

Øker kapasiteten på jernbanen

I et tett-trafikkert jernbanenett øker det nye lokomotivet transportkapasiteten på gods, uten at det øker belastningen på jernbanenettet.

– Med unntak av korte møtespor, som begrenser lengden på togene, så finnes det restriksjoner i antall godstog og hvilke lokomotiver som kan kobles sammen på ulike strekninger. Det er viktig å finne løsninger til lengre tog, både gjennom å bygge ut krysningsspor og på andre måter. Denne typen lokomotiv kan også redusere risikoen for at det blir stående fast og dermed bidra til bedre punktlighet i togtrafikken, påpeker Oskar Stenstrøm.

Artikkelen er en del av vårt tema om Logistikk vei sjø bane fly.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.046