23948sdkhjf

Godstransport: Lav vekst for gods på bane - Bergensbanen ned fem prosent

Totalt økte varetransporten på jernbane med 2 prosent i 2022. Men det er store forskjeller mellom ulike baner.

VEKST NORDOVER, NED I VEST: Mest opp på Nordlandsbanen og Dovrebanen, mest ned på Bergensbanen.

Tall fra Bane NOR viser at det fortsatt var vekst i godstrafikken på bane i 2022, men veksten var mindre enn i 2021. Totalt steg varetransporten på bane med 2 prosent i 2022.

Størst var veksten på Nordlandsbanen med 8 prosent. Deretter Fulgte Dovrebanen med 7 prosent og Østfoldbanen med 5 prosent.

I den andre enden av skalaen er det Bergensbanen som peker seg ut. Her gikk godstrafikken ned med 5 prosent. På Ofotbanen var nedgangen på 4 prosent, mens varetransport på Sørlandsbanen gikk ned 1 prosent.

Nedgangen i vest og sør kom etter en stor oppgang året før.

– Vi mottar tydelige signaler fra transportnæringen om at økt bruk av jernbane er sterkt ønskelig. Hovedgrunnen kan relateres til miljø og klima, spart energi og sjåførmangel, forteller Oskar Stenstrøm, godsdirektør i Bane NOR, i en nyhetsmelding.

Problemet er imidlertid at flere strekninger er overbelastet, slik at den økte etterspørselen ikke kan innfris.

– Skal vi lykkes med å imøtekomme transportnæringens behov for en energieffektiv og grønn omstilling, er det avgjørende at vi får til en økt satsning på gods på bane, sier Stenstrøm.

Bane NOR har siden i høst jobbet med å fordele syv godstransportruter på nytt. Dette har skjedd etter at Green Cargo varslet at de ville trekke seg ut. Selskapet har kjørt sju ruter fra Oslo til henholdsvis Trondheim, Bergen og Stavanger. Green Cargo fraktet gods tilsvarende 100 000 vogntog.

Nå er rutene fordelt igjen. OnRail har nå seks ruter, mens CargoNet har to.

Opphav og kilder: Pressemelding fra Bane NOR

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.156