23948sdkhjf

Legger ut attraktivt vegprosjekt på Hadeland

En uke etter at Stortinget vedtok finansieringen av ny Rv. 4 på Hadeland, sendte Vegvesenet Rv. 4 Roa-Gran ut i markedet.

Den 4,2 kilometer lange motorvegen med fire felter, er den første av tre delstrekninger på etappe to av utbyggingen av Rv. 4 Hadeland.

Les også: Trenger mer tid: Bergmassene i Strindheimtunnelen mer ustabile enn først antatt

– Roa-Gran bør være en attraktiv utbyggingsjobb, sier prosjektleder Odd Johansen i Statens vegvesen.

Han har sammen med staben i Prosjekt Vestoppland brukt tiden supereffektivt etter at samferdselsminister Knut Arild Hareide slapp nyheten om at det etterlengtede vegprosjektet lå inne i statsbudsjettet for 2021.

– Alle som har kjørt riksveg 4 skjønner hvorfor denne strekningen er viktig, sa statsråden da regjeringen fulgte opp med forslaget til utbygging og finansiering 23. oktober.

Totalentreprise med forhandling

Vegvesenet legger ut den første kontrakten på etappe 2 Hadeland som en totalentreprise med forhandlinger. Tre entreprenører skal velges ut etter en prekvalifisering. Disse tre skal så konkurrere om å vise de beste løsningene for motorvegprosjektet.

– Vegvesenet har svært gode erfaringer med denne konkurransemetoden. Det er krevende både for entreprenør og byggherre, men det øker sjansen for at vi ender opp med de beste løsningene, sier Johansen.

Les også: Testing på E6: Før lastebilen kom til veiarbeidet, hadde den fått beskjed og reagert

Prosjekt Vestoppland har vært gjennom samme konkurranseformen på E16 Kvamskleiva, hvor Hæhre trakk det lengste strået. På E16 Bjørum-Skaret i Bærum og Hole kommune, har Vegvesenet skrevet kontrakt med Skanska.

– Entreprenørene som blir med i sluttspillet får god tid til å jobbe fram de beste løsningene, som ikke trenger å være de rimeligste i kroner og øre, sier Johansen.

Opphav og kilder: Statens vegvesen

KLIKK for alle artikler i Anbud oppdrag kontrakter.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

    Nyhetsbrev

    Send til en kollega

    0.156