23948sdkhjf

Tømmerbil i vest: For lang, for tung og ikke helt bra sikret

UTEKONTROLL:

En tømmerbilsjåfør fikk en dårlig start på året da kontrollørene fra Bergen trafikkstasjon var på streif i Nordhordland tirsdag denne uken.

Hva som brakte kontrollørene akkurat til Myksvoll i Alver kommune er ikke godt å si - det er erfaringsmessig ofte tips, kommenterer en kilde til Tungt.

Dagen startet uansett bra for både kontrollørene og bransjen med kontroll av 30 biler på trafikkstasjonen. Der hadde alle alt på stell!

I rapporten står det: "Alle desse 30 vart kontrollert for vekt og begjæringar (manglande EU-kontroll, forsikring, omregistrering og årsavgift). I tillegg vart vinterutrustning kontrollert på fem av køyretøya. Alle hadde i dag ting i orden i kontrollen på trafikkstasjonen."

Men så var det strefikontrollen i Nordhordland etterpå da: Tømmerbilen med henger ble påtruffet på en BKT8/50-veg med lengdebegrensning på 12,4 meter.

Overskredet vekt på bil i forhold til maksimalvekt på vegen, sammen med overskredet vekt på boggien, ga et gebyr på intet mindre enn 50.570 kroner. I tillegg førte overskridelsen av lengdebegrensningen til politianmeldelse av sjåføren. Anmeldelse ble det også for lastsikringen, som beskrives som "tømmestokkane låg heilt usikra (...) med stor avstand frå lastebilens frontvegg. Det var heller ikkje benytta stroppar eller liknande for å sikra lasta".

 Alle tre forholdene førte samtidig  til bruksforbud.

Redaksjonens kommentar - hvor ille var dette egentlig?

Gebyrets størrelse - over 50.000 kroner - og beskrivelsene tyder isolert sett på en alvorlig sak. Tungts erfaring med slike kontroller og rapporter er likevel at det ofte finnes en utdypende forklaring på den andre siden av rattet, og som ofte tegner en mer helhetlig sak.

Det tror vi kan være tilfelle her også.

Tømmerbilnæringen i Norge er helt klart den som kjører på de mest begredelige veiene, med de beste sjåførene, det beste utstyret og sakene på stell. Her finner vi ytterst sjelden spekulanter og cowboyer. Men det er likevel mulig å gjøre feil. Og uten å på noe vis legitimere regelbrudd, så finnes det forhold som regelboka ikke er designet for.

Tungt har vært i kontakt med bileier i denne saken. Vedkommende ønsker ikke å utdype saken med mer informasjon.

Opphav og kilder: Statens vegvesen, bileieren

KLIKK for alle artikler i Trafikk og utekontroll.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.484