23948sdkhjf

Vestlandet i ferd med å åpne øynene (og veiene) for lange vogntog

Både Tenden og Ottem i mediebildet med lange biler for tiden.

SAMFERDSEL:

Stadig flere opplevelser med modulvogntog og 24-metringer når frem i lokalavisene på Vestlandet.

Og så langt er rapportene stort sett positive.

Avisen Firda (i Førde) har en strålende herlig sak (betalartikkel) om semikjendis Oddvar Nyland i Thor Tenden Transport.

Heftig og begeistret

Under tittelen "Oddvar køyrde flaskehals med vogntog på 25 meter" er det en heftig og begeistret Nyland som forteller om turen gjennom den svingete flaskehalsen Gullkista på E39 mellom Reed og Sandane i Gloppen. Turen startet i Trondheim og gikk til Førde.

– Det gjekk kjempebra! Det er nesten som å køyre eit tog, alle hjula sporar stort sett likt, sier han til avisen. – Dette er slikt som får blodpumpa mi på høggir.

Tenden har hatt et modulvogntog i drift i lenger tid, og har sanket gode erfaringer med dette på østlandet.

Fylkesveier til besvær

Litt lenger nord er imidlertid en annen transportkjempe, T. Ottem, litt mindre fornøyd. Det å få åpnet fylkesveier tar sin tid. Og selv etter hasteåpninger gjenstår flaskehalser.

«Fv 62 må hasteåpnes for modulvogntog» skriver Torstein Ottem i et leserinnlegg i Aura Avis i helgen. Han argumenterer for følgende i innlegget:

«Etter press skal fv 65 og fv 6156 hasteåpnes for modulvogntog og 24 meters vogntog. Dette er godt utført jobb fra lokale bedrifter og Norges Lastebileierforbund.

I Sunndal er situasjonen at rv 70 er åpnet, og Sunndal kommune har gjort sin jobb og åpnet de viktigste veiene til de lokale bedriftene. Derimot har ikke fylket åpnet fv 62.

Når det nå er åpnet for hasteåpning i Surnadal, må vel det samme kunne gjøres for fv 62. Om det ikke er mulig for hele strekningen, så må det vel være mulig å gjøre det fram til Real Alloy på Rød i gamle Nesset.

For Sunndal er dette viktig, da en åpning av fv 62 gir tilgang til Hydro, Storvik, Byggern, Byggmakker, Grytnes, Franzefoss med flere. Ottem Transport AS er den eneste bedriften på Nordmøre med denne type vogntog, men vi kommer ikke inn til eget anlegg på grunn av den ca. 500 meter strekningen av fv 62 fra rundkjøringen og fram til Industrivegen.

Det samme gjelder døgnhvileplassen for rv 70 som er tilrettelagt for modulvogntog. Det er viktig at politikere i Sunndal, Møre og Romsdal fylke og samferdselsutvalget gjør sin jobb og får med fv 62 i samme hastevedtak.

Opphav og kilder: Firda, Aura Avis

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.109