23948sdkhjf

Maur Bilpåbygg: Lanserer 24-meters vogntog og 60 tonns totalvekt

Fra 21. desember 2020 ble det tillatt å benytte modulvogntog type 1 og 2, og 24-metersvogntog på et utvalg av veger som er tillatt for tømmervogntog.

I desember 2019 begynte vi planlegging av det som i dag er produktet Maur Bilpåbygg presenterer. Maur har utvikliet et eget drag tilpasset det nye regelverket.

Draget er testet og konstruert for å kunne tåle de belastinger det er utsatt for, ved å håndtere slephengere fra 30 til 40 tonns teknisktotalvekt. Maur hadde slephenger chassis for både 3- og 4-aksla hengere.

- Vi ønsket å finne en løsning hvor dolly alternativet ikke ble benyttet, og at man kunne være 19m fra 1.-7. aksling i ekvipasjen, uten å overstige 24meter, samtidig bli så kort at man er innenfor 19,5m totallengde. Vi tok utgangspunktet i de mest vanlige akselavstandene på en tradisjonell 6x4 tippbil, 3300mm til 3400mm. Og de meste vanlige akselavstander på 4 akslet bil, der du oppnår 32T totalvekt. Dette med tanke på at våre kunder skulle kunne bruke allerede eksisterende materiell, materiell som er tilpasset de norske forholdene og
regelverket, forteller Marius Nøss i Maur Bilpåbygg AS.

Det var flere faktorer enn bare den totale akselavstanden som måtte hensyntas, som blant annet totallengden på hengeren, sporingskravet, antall akslinger og antall styrbare akslinger.

Kilde: Maur Bilpåbygg

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.079