23948sdkhjf

Posten tar i bruk 26 tonn eTGM

Den nye elektriske lastebilen fra MAN er den første i Norge og en av de første som leveres av denne størrelsen fra MAN i hele Europa.

- Vi ønsker at flest mulig av våre kjøretøy skal bli fossilfrie og vi er kommet langt i å nå det målet på biler hvor det har vært mulig. Posten og Bring har nå en kjøretøypark som har en fornybarandel på 26 prosent. At vi nå får en 26 tonns lastebil som går på elektrisitet, er et stort skritt på veien mot målet, sier pressesjef Kenneth Tjønndal Pettersen i Posten.

-  Som produsenter må vi ta vårt ansvar for at vi skal lykkes med avkarbonisering av transport. Utleveringen av vår første helelektriske lastebil til Posten er en merkedag for MAN i Norge, sier salgsdirektør i MAN Truck & Bus Norge, Lars B. Sand.

eTGM er en helelektrisk distribusjonsbil med en totalvekt på 26 tonn og opptil 11 tonn nyttelast. Skapet er åtte meter langt pluss bakløfter. Avhengig av bruksområde og klimatiske og topografiske forhold, har lastebilen en rekkevidde på opptil 200 kilometer.

MAN eTGM drives av en 264 kW (360 hk) elektrisk motor, som gir et maksimalt dreiemoment på 3100 Nm. Hjelpeenheter som servostyring, luftkompressorer og klimaanlegg er elektriske, med energiledelsessystemet som styrer dem etter behov for å sikre energibesparelser.

Kraften til lastebilen leveres av litiumionbatterier fra Volkswagen Group. Disse er plassert under førerhuset over forakselen, hvor dieselmotoren er plassert i konvensjonelle biler. Andre batterier finnes på bilens ramme.

Batteriene kan lades med vekselstrøm med en ladekapasitet på 22 eller 44 kW, eller med 150 kW likestrøm (hurtiglading).MAN eTGM kjører 100 prosent på strøm fra store batteripakker som er plassert på undersiden av lastebilen. 

Kilde: Posten og MAN

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.109