23948sdkhjf

Terje Larssen forklarte seg i Vlantana-saken: - Jeg var helt uforberedt

Organisert kriminalitet, makulering av dokumenter, feilregistrering av timelister og oppsigelse er noen av stikkordene i rettssaken mot Vlantana Norge den siste uken.

TRANSPORTKRIM:
Rettssaken mot Vlantana Norge er godt over halvveis. Det viktigste den siste uken er:

  • Tydelige indikasjoner på organisert kriminell virksomhet: Tidligere daglig leder i Vlantana Norge, Terje Larssen, forklarte at han en ettermiddag påtraff flere administrasjonsansatte som var i full aktivitet på kontoret på Gardermoen. Det var kommet seks til åtte esker med dokumenter fra Litauen som ble gjennomgått og sortert ut, og en del av de dokumentene ble makulert. Larssen forklarer at det var forhåndssignerte oppsigelser som ble makulert.
  • Omfattende feilregistrering av sjåførenes timer: Arbeidstilsynet har gått gjennom alle de 538 maskinskrevne timelistene fremlagt av Vlantana Norge, og kontrollerte disse opp mot kjøre- og hviletidsdata. Det ble funnet feil i samtlige timelister.

Forsøkte å redde selskapet

Terje Larssen, som ble ansatt som daglig leder i Vlantana Norge i oktober 2019, forklarte i retten at han forsøkte å finne ut hva som egentlig skjedde med selskapet.

Det første tegnet på at noe var galt kom imidlertid bare noen få dager etter at han begynte i sin stilling, skriver lastebil.no. Da dukket det nemlig opp flere advokater og HR-representanter fra Litauen på kontoret, som skulle forberede den nært forestående rettssaken mellom to tidligere ansatte.

- Det var jeg helt uforberedt på, og hadde ikke fått noe informasjon om i det hele tatt, fortalte han til retten.

Han oppdaget raskt etter ansettelsen at sjåførene mottok feil lønn.

- Vi instruerte at alle sjåfører skulle fysisk levere timelister til kontoret i Oslo. Vi gikk gjennom disse på en ny måte slik at vi var helt sikre på at alle fikk lønn etter de timene de hadde skrevet opp. Tidligere hadde alt blitt sendt til Litauen, og det var umulig for meg å se hva som ble gjort med de etterpå, sier Larssen på lastebil.no.

Han ville sørge for at alle sjåførene fikk betalt for alle timer de hadde arbeidet, i motsetning til praksisen han oppfattet hadde vært gjeldende frem til da. Men samtidig som Larssen forsøkte å berge bedriften, flyktet kundene. Allerede før jul 2019 skal selskapet ha forstått at det ikke ville være mulig å drive virksomheten videre i Norge.

Etter at Larssen iverksatte snuoperasjonen mottok han oppsigelse og var ikke en aktiv del av selskapet etter dette, skriver lastebil.no.

Erstatningssøksmålet, der 52 sjåfører går mot Vlantana Norge AS, går i Øvre Romerike tingrett frem til 10. mars.

Sjåførene skrev feil timer

Lastebil.no følger rettssaken, og skriver at i en partsforklaring tidligere denne uken innrømmet tidligere daglig leder Vladas Stoncius Junior at sjåførene ble pålagt å levere håndskrevne timelister, men at disse ikke ble brukt til noe som helst av bedriften. Grunnen skal ha vært at alle sjåførene skrev feil timer, og at listene derfor var ubrukelige.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Bak blendede gardiner skal ansatte i Vlantana Norges administrasjon ha utført omfattende makulering av dokumenter etter at politiet iverksatte sin etterforskning mot selskapet i januar 2020. Bildet er tatt i det aktuelle tidsrommet. Foto: Stein Inge Stølen, lastebil.no

På spørsmål om hvorfor bedriften, som gjennom åtte år mottok i gjennomsnitt 200 timelister tolv ganger i året, ikke tok grep for å sikre at sjåførene fylte ut timelistene riktig, svarte Stoncius Junior:

- Vi ba dem om å fylle ut etter fartsskriverdata. Det gjorde de aldri. Derfor slet selskapet veldig med å håndtere disse opplysningene. Det var et stort arbeid, fortalte Stoncius Junior. Det skriver lastebil.no.

Hva skjedde med løyvene til Vlantana Norge?

I slutten av januar skrev tungt.no: For snart et år siden ble transportløyvene til Vlantana Norge tilbakekalt. Nå ble vedtaket opphevet, og Vlantana Norge fikk tilbake sine transportløyver.

Men, det trengs det en presisering. Her ble det gitt oppsettende virkning, og det betyr at løyvene ikke hadde blitt registrert som tilbakekalt i systemet før Vegdirektoratet hadde fattet sitt vedtak nå i januar. Vlantana gikk som kjent konkurs, og innleverte sine transportløyver før det endelige vedtaket fra Vegdirektoratet ble fattet. Så selv om vedtaket om tilbakekall av løyvene ble omgjort, så innehar ikke foretaket løyver siden det ikke eksisterer.

Opphav og kilder: lastebil.no, vegdirektoratet

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078