23948sdkhjf

Retro: Kaotisk utenfor dagligvarebutikkene - bedre nå?

MARS 1993:

Den gang var dette et vanlig skue utenfor dagligvarebutikken i Bygdøy allé i Oslo.

 

Én lastebil med meieriprodukter, én med egg og fjærkre, én med kjøtt, en med grønnsaker og én med iskrem – bare fra landbrukssamvirkene kunne det kjøre opptil fem distribusjonsbiler etter hverandre til den enkelte butikk.

I tillegg kunne man plusse på en rekke biler fra resten av norsk næringsmiddelindustri som fremdeles fant det for godt å drive egendistribusjon. Resultatet var at en detaljist kunne risikere å få ti vareleveranser i løpet av en dag.

– Hadde vi fått flere av produsentene over på grossistleddet ville mange av butikkene greid seg med å få besøk av to biler per dag. Det ville spart både produsent, grossist og detaljist for store beløp, hevdet Christopher Ottersland, ildsjelen fra Arendal, som hadde utviklet OG Ottersland til en svært foroverlent grossist.

 

Andre saker fra Logistikk & Ledelse nr. 3-1993:

    

Studie i kapitalrasjonalisering

Roger Stokkedal, økonomen i redaksjonen, hadde analysert den ferske driften til dagligvaregrossisten R. Kjeldsberg Ski og var mektig imponert.

Allerede etter to måneders drift var den gjennomsnittlige gjennomløpstiden oppe i 33 ganger årlig. Bedriften forventet at den raskt skulle komme opp i 52.

Med en årlig omsetning på én milliard og en kalkylerente på 30 prosent regnet Roger raskt ut at virksomheten ville spare godt over ni millioner kroner sammenlignet med en omløpshastighet på 20 som var ansett som bra i bransjen. Dette tilsvarte årskostnadene for 23 ansatte dersom man regnet 400.000 per årsverk.

Mer effektivt plukk

Et nytt 4-hjuls konsept gjorde Jungheinrichs nye ECE-20 plukktrucker langt mer stabile ved kjøring i høye hastigheter og i svinger. Spesielt var det også at truckføreren kunne gå langs trucken og kjøre den ved hjelp av en bryter på siden.

Sertifiserte innkjøpere

For første gang i Norge hadde syv personer kvalifisert seg som "Sertifisert innkjøper, NIMA". De hadde fullført et sertifiseringsprogram der teoridelen tok utgangspunkt i NIMAs kursprogram, parallelt med de enkeltes daglige praksis og erfaring. NIMA hadde lansert programmet to år tidligere og i mars 1992 var 150 personer i ferd med å gjennomføre det.

De syv første fikk sine diplomer under NIMA-dagene, der "NIMA-prisen" ble gitt til NIMAs egen direktør, Karl-Erik Bastiansen.

Kilde: Logistikk & Ledelse nr. 3-1993

Artikkelen er en del av vårt tema om Logistikk & Ledelse RETRO.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.063