23948sdkhjf

Lastebilsjåfører fryser i vinter: - Et kuldemareritt på jobb, sier en Sørum-sjåfør

- Jeg kjører mye langt og sitter mange timer i bilen. Det er et mareritt når bilen er slik den er nå, sier Jan Berget hos Sørum Transport.

TUNGT.NO UNDERSØKER:

Hele 43 prosent av yrkessjåførene fryser bilen, sier en undersøkelse tungt.no har gjort. Hos Sørum Transport blir de sykemeldt på grunn av trekk i bilene. Scania og Volvo sier isolasjonen i bilene skal være god nok.

Sjåførene blir syke av kald trekk

Sørum Transport fra Kløfta har hatt Scania-biler i mange år. Nå har de møtt utfordringer med de nye bilene.

- Vi sliter med trekk og temperatur i bilene, og nå er det flere sjåfører som blir syke og har vært syke. Det går på helsa løs, sier Harry Nilsen, daglig leder hos Sørum Transport.

Han forteller at problemet er trekk inn i bilene, og veldig varierende temperaturer inne i hytta.

- Verneombudet vårt, Stein Aakerøien, har den bilen som har hatt dette problemet lengst. Bilen er inn og ut av verkstedene til Scania, men de klarer ikke å finne feilen. De nye hyttene hos Scania er langt dårligere isolert enn den forrige modellen. I begynnelsen kom hyttene helt uten noe form for isolering, og mange måtte etterisoleres, sier Nilsen.

Han legger til at den nye modellen er fantastisk å kjøre, men at det ser ut som Scania har glemt de som bor i Norden.

Konklusjon: Sjåføren er for følsom 

Bilen til verneombud Aakerøien (bildet), en Scania R580, er fra 2018. Den ble etterisolert i oktober 2018, og Aakerøien fikk den tidlig på sommeren 2019.

- Jeg påpekte ganske raskt at det var noe galt med aircondition-anlegget, for det var veldig ustabilt. Høsten 2019 så kjørte jeg over Dovre i oktober, og da kjente jeg den kalde trekken i hytta som jeg har slitt med siden. Jeg svingte innom Scania på Otta, og mekanikeren sjekket ut det han trodde det kunne være, men fant ingen feil, sier Aakerøien.

Etter dette har bilen vært flere ganger på verksted, og det har vært forsøkt ulike utbedringer. Uten at problemet med kald trekk i hytta har blitt borte. Det ble forsøkt med damp på utsiden av bilen, og man kunne se at den trakk inn i hytta. Men hvordan den kom inn forble et mysterie.

Deretter ble det forsøkt å finne kalde soner med et termisk kamera, og da fant Scania at bilen til Aakerøien er kaldere enn det referansebilen til Scania er. Men temperaturen er likevel innenfor spesifikasjonene til produsenten, og ga ingen grunn til videre utbedringer.

- Konklusjonen ble at det er jeg som sjåfør som er følsom som klager på slikt. Men jeg er født og oppvokst på Tynset, og med den kulda jeg er vant til fra vintrene der anser jeg meg ikke som veldig følsom for kulde, sier Aakerøien.

Fryser du i lastebilen nå?

Tungt.no gjennomfører en avstemning om frysing i hytta faktisk er et problem, eller om det kun er noen få som opplever dette. Her er resultatet så langt.

  • 21%: Nei, bilen er varm når jeg kjører
  • 19%: Ja, bilen er kald når jeg kjører
  • 19%: Bilen holder fint varmen om natten
  • 18%: Det blir for kaldt om natten
  • 17%: Nei, fryser svært sjelden i bilen
  • 6%: Ja, fryser ofte i bilen

 Totalt 594 som har stemt.

Vil gi føreren den beste arbeidsplassen

Tungt.no tok kontakt med Scania for å høre hva de sier til de utfordringene Aakerøien forteller om, nemlig kald trekk i hyttene på Scania-bilene.

- Vi hadde en isolasjonsutforing med den nye serien da den kom på markedet, noe som gjorde at det ble tatt fram et forsterket isolasjonssett som ble ettermontert. Fabrikken har deretter innført forbedret isolasjon i hyttene, sier John Lauvstad, direktør kommunikasjon hos Scania. 
- Det er også registrert at varmeapparatregisteret kan få et belegg innvendig som gjør at gjennomstrømningen av kjølevæske og varmekapasitet reduseres. Her er det utarbeidet instruksjoner på hva som skal gjøres ved service for å beholde effekten på varmeapparatet, sier Lauvstad.

Tungt.no har snakket med sjåfører som har vært i kontakt med Scania både lokalt og sentralt på grunn av utfordringer med trekk i hytta. Opplevelsen er at det blir forsøkt å gjøre enkle utbedringer, men at det ikke er nok til å eliminere problemet med kald trekk og kalde hytter.

- Hva sier Scania til at disse sjåførene møter forståelse lokalt, men ikke fra sentralt hold?

- Dette må vi bare beklage. Et av våre mål er å kunne gi føreren den beste arbeidsplassen. Klima i førerhytten er selvfølgelig en del av dette og skal fungere tilfredsstillende. Om kommunikasjon mellom sentrale støttefunksjoner og vårt lokale anlegg ikke har fungert godt nok kjenner jeg dessverre ikke til, men skal følge opp dette videre, sier Lauvstad.

- Hva bør bileier og sjåfør gjøre hvis de har slike utfordringer med sin Scania?

- Ta kontakt med sitt lokale Scania-anlegg, så vil de se hvilke tiltak som kan iverksettes, sier Lauvstad.

Ønsker å sikre bedre kommunikasjon

Lauvstad forteller videre at det i dag finnes en norsk isolasjonsstandard, og at norske biler for det meste også har en tilleggsvarmer.

- Kan dette være et problem som har kommet med NextGen?

Ja, dette kom med NextGen, men fabrikken har forbedret isolasjon på R- og S-hyttene, sier Lauvstad.

Han legger til slutt til at han har stor tillit til at Scanias ansatte på deres ulike verksteder gjør det de kan for at sjåføren skal ha en god arbeidsplass.

- Sammen våre ulike avdelinger skal vi se på hva vi kan gjøre for å sikre bedre kommunikasjon mellom lokal forhandler og sentrale støttefunksjoner, sier Lauvstad.

Må kjøre med ytterjakke på bena

Tilbake i hytta til Aakerøien forteller han at Scania-verkstedet har vært veldig behjelpelige, men at de ikke får gjort noe mer med bilen uten godkjenning fra teknisk avdeling og ledelsen.

- Jeg sitter i kald trekk, og forsøker å kompensere med å kjøre på med varm luft. Resultatet er at jeg er varm på overkroppen og iskald på bena. Jeg var forkjølet i hele fjor vinter, sier Aakerøien.

Han kjenner til en kollega fra et annet firma som også kjører Scania, og som må kjøre med ytterjakke på og en annen jakke rundt bena for å holde varmen.

- Det virker som Scania skyver problemene foran seg. Det er ille å måtte fryse i bilen og føle seg latterliggjort med at jeg er følsom. Jeg tror problemet er større enn det Scania vil innrømme, mener Aakerøien.

- Nå har jeg resignert

Jan Berget, kollega av Aakerøien i Sørum transport, har kjørt lastebil i nær 20 år. Han opplever også iskalde dager i hytta på sin Scania R580 2020-modell.

- Skal jeg kjøre denne bilen de neste fem årene, så blir jeg uføretrygdet. Jeg sitter i en kald trekk hele tiden, og merker på kroppen at dette ikke er bra. Jeg har resignert, for det virker ikke som Scania forsøker på alvor å finne ut hva problemet er. Jeg har likt Scania i alle år, men dette blir den siste Scania jeg kjører, sier Berget.

- Det finnes selvfølgelig Scania-biler som fungerer helt perfekt, og det finnes "mandagsbiler" uansett hvilket merke man velger. Men da må leverandøren forsøke å finne ut hva problemet er, og komme med en annen trekkvogn slik at de kan ha bilen inntil de har funnet ut hva som er galt, sier Berget.

Han understreker at han ikke er ute etter å henge ut Scania, men ønsker å belyse måten ting gjøres på i bransjen.

- Det ser ut som det handler om å få solgt mest mulig nytt, men ikke ta vare på det som er solgt. Vi får god service på verkstedet, men hvis det er større utfordringer så stopper det opp mellom verkstedet og de som bestemmer sentralt. Jeg kjører mye langt og sitter mange timer i bilen. Det er et mareritt når bilen er slik den er nå. Det verker i hele kroppen etter en dag på jobben, sier Berget.

Hva med Volvo?

I starten av februar postet Svein Roger Olsen et bilde av en temperaturmåler på facebook (bildet), og spurte om det er riktig at det ikke er isolasjon i Volvo-hytta.

Det kom utallige påstander i kommentarfeltet på facebookposten, blant annet at selgeren av bilen har gjort en for dårlig jobb.

Tungt.no spurte Magne Flakk, rådgiver hos Volmax, om hva som foregår.

Artic-pakker og tilleggspakker 

- I Volvohyttene oppleves det også kalde dager nå, og enkelte biler kan ha blitt solgt i Norge uten tilstrekkelig isolering, svarer Flakk på spørsmål fra tungt.no.

- Er det en generell utfordring med kalde hytter på Volvo-bilene om vinteren?

- Kort sagt, nei. Det er i utgangspunktet ingen utfordring å ha det fint i en Volvo-hytte i mange minusgrader. Men et kort svar er ikke alltid et godt svar, sier Flakk.

- Isolasjonspakkene på FH4 frem til ca. 2018 var et litt større puslespill å sette sammen. Etter ca. 2018 endret dette seg, og såkalt «Artic»-pakker ble «standardisert», det vil si låst som tvunget valg i salgsverktøyet. I tillegg finnes det ytterligere tilleggspakker som tar for seg ekstra isolasjon rundt verktøyluker, bakvegg og i tillegg under selve køya i bilen, sier Flakk.

Han har selv kjørt biler med og uten sistnevnte, og på ekstreme kuldeperioder slik vi har nå for tiden vil man merke forskjell på en bil med eller uten slik spec.

To viktige valg

Flakk trekker frem to viktige faktorer ved kjøp av bil:

  • Det éne er hva hver enkelte forhandler eller selger velger seg som «standardpakke», selv om de ikke kommer unna «Arctic». Noen vil nok velge å ha Artic + tilleggspakker som en standardconfig, mens andre vil velge å holde seg til kun Artic.

- Paradoksalt nok har vi også fått input på at bilene er for «tette»…altså passer kanskje ikke den ekstra «prikken-over-i´en» tilleggspakken på en bil som kun går på palmekysten. Derfor er det viktig å fortsatt ha noe fleksibilitet i «puslespillet», sier Flakk.

  • Den andre faktoren er: Ingen regel uten unntak. Det er mulig – spesielt i en situasjon hvor kunden har høyt fokus på kostnad – å nedspesifisere denne standarden. Når dette skjer, så bypasses standardene og man går ned på puslespillnivå hvor også isolasjon da kan nedprioriteres om ønskelig. For å få redusert kostnad på investeringen.

- Dette er dog ikke noe vi anbefaler, det må som sagt «rundt systemet». Men for å si det på en annen måte: Ja, vi kan levere en «Spaniatrekkvogn» om det er det kunden ønsker, sier Flakk.

Gode standardpakker for Norden

Prisdifferanse fra minste til største isolasjonspakke hos Volvo er typisk 20.000 kroner. Rundt 5000 kroner er ekstra-ekstra isolasjon som kanskje er «overkill» for noen, og 15000 kroner er i utgangspunktet standard.

- Dette er beløp som noen kunder velger å bruke på annet utstyr, eller helst vil slippe, særlig på større innkjøp. Tilsvarende gjelder uansett om det står Volvo, Scania, Mercedes eller noe annet i grillen. I en slik case vil kunden få det slik de ønsker, sier Flakk.

Han understreker at de har gode standardpakker for Norden, og de kan bygge biler "tailor made". I sistnevnte tilfelle blir isolasjonspakker en del av den og vurderingen i samråd med kunde.

- Pakkene mer «rotete» satt opp på tidligere årsmodeller, så her kan alt fra misforståelser til forglemmelser ha hatt innvirkning på resultatet. I dag er det i utgangspunktet låst, men heller ikke i dag er det en regel uten unntak, sier Flakk. 

Man kan svette i hytta

Flakk kommer med et personlig tips til hva kan man gjøre om man er uheldig å ha en bil med liten isolasjonspakke.

- Ofte er det ikke så mye som skal til. Strategisk plasserte isolasjonsplater man selv tilpasser under køye og mot bakvegg, og eventuelt i verktøyskap om man ikke har der fra før av. Disse mattene er ikke så dyre å kjøpe. Utover dette kan jeg også nevne at «vår» Webasto er specet til 9,1 kW. Det er gode muligheter for å svette om man går inn for det, mener Flakk.

Opphav og kilder: Tungt.no

Kommenter artikkelen (2)
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.141