23948sdkhjf

Solid nordlending ble Fair Transport-bedrift nummer 200

Nord-Norges største gjenvinningsbedrift, og en del av i Saltens-konsernet, tar med seg 76 biler i sertifiseringen. Og en kvart milliard i omsetning.

FAIR TRANSPORT UNDER LUPEN:

Det var en spennende dag rundt NLF-programmet i går. På formiddagen viste listene 199 sertifisere bedrifter i sin database. Hvem skulle bli nummer 200?

Nå vet vi det - les mer om Østbø AS lenger nede.

Suksess betinger at mange nok bedrifter er med

Som de fleste skjønner er suksessfaktor nummer 1 for Fair Transport at programmet faktisk får inn tilstrekkelig mange bedrifter. Det er så enkelt som at volum MÅ til for at norske transportkjøpere skal oppfatte dette som et reelt forum å velge transportpartner fra.

Tungt.no har fulgt NLF-programmet i en årrekke, så vi kan konstatere at å få programmet opp og stå har tatt sin tid – og å få inn bedrifter har tatt sin tid. Men hvor stort volum bedrifter og biler som faktisk må til for at dette skal bli et selvforklarende førstevalg er ikke helt klart.

Så mens vi ventet på at medlem nummer 200 skulle materialisere seg, spurte vi en håndfull daglige ledere i store transportbedrifter som naturlig ville passet inn i Fair Transport om:

1 – Er dere kandidat til Fair Transport-bedrift nummer 200? Eventuelt hvorfor ikke?
2 – Hvilket volum bedrifter/biler de tror må til for at programmet flyr på egenhånd?

Les alle våre saker om Fair Transport

Fire store potensielle bedrifter svarer

Den første som svarte, fra hovedkvarteret på Borgeskogen i Vestfold, var konsernsjef Lars Arne Brøttem i Nor-log Gruppen. Dette er etter det vi erfarer Norges nest største privateeide transportkonsern/gruppering, med konservativt anslått 1,6 milliarder kroner i omsetning.

- Hei. Ja, kandidat som medlem nummer 200 kan vi være. Vi er i alle fall godt i gang nå med å registrere Miniekspress-selskapene som Fair Transport-bedrift.

- Til spørsmål 2 - det er vanskelig å anslå noe volum i forhold til det. Viktigst vil være at programmet har tillit ute i markedet blant kundene, altså transportkjøperne. Det innebærer blant annet at vi som er Fair Transport-bedrifter følges opp og revideres på det vi har forpliktet oss på, og at avvik får konsekvenser. Samtidig må vi være gode på å kommunisere ut til kundene våre hva sertifiseringen innebærer og hvilken trygghet dette skal gi for næringslivet i valg av samarbeidspartner innenfor transport og distribusjon.

Like kjapp å svare var konsernsjef Lars Elling Bjåstad i Veøy AS med hovedsetet i Åndalsnes, som representere rundt 700 millioner kroner i omsetning:

- Hei! Vi mener programmet er positivt og bidrar løfte bransjen på en god måte. Veøy er pr i dag ikke NLF-medlem, dermed er spørsmålet om vi er i posisjon til å bli Fair Transport pr nå ikke aktuelt. Ha en fin ettermiddag.

Tredje raske besvarelse kom fra Mr. Sørum Transport, Harry Nilsen. Bedriften på Kløfta ligger også rundt en kvart milliard i omsetning.

- Til spørsmål 1, nei, og det er ganske enkelt fordi vi ikke medlem av NLF, som er en forutsetning for å kunne bli Fair Transport-medlem.

- Når det gjelder hvor stort programmet må bli, er jeg usikker. Slik jeg ser det er Fair Transport litt for mye som bukken og havresekken. NLF lager systemet, de godkjenner bedrifter, og de reviderer - hvis det er noen revisjon. Jeg mener også at det mangler krav til medlemmenes økonomi. Men det er en god start som burde kunne utvikles og tilpasses de fleste – selv om mange av de litt større bedriftene fra før har egne systemer som er betydelig mer omfattende.

Og på Heimdal rett sør for trønderhovedstaden påtreffer vi Atle Sølberg, som er sjef for HOB Gods AS. Med rundt 150 millioner kroner i omsetning, er også HOB en betydelig størrelse i norsk transport.

- Hei og takk for sist! Jeg har for så vidt tenkt på dette med Fair Transport en stund, så ja, vi kan være kandidat til å bli Fair Transport-bedrift nr 200. Hadde egentlig vært stas det.

- Når det gjelder volum tror jeg det bør være flertallet (over 50 %) av norskeide lastebiler som kjører under dette merket for at det skal stå solid.

Nordland med solid andel nå?

Med gjenvinningsbesdriften Østbø AS på listen har i det minste Nordland tatt et godt skritt til mot en solid andel. For Østbø AS er del av Saltens-konsernet (Saltens Bilruter), og hvor tre andre solide transportbedrifter allerde er i Fair Transport-systemet.

Søsterbedriftene til Østbø AS er henholdsvis:

  • SB Transport AS (153 mill), godstransport, fortolling, spedisjon, terminaltjenester
  • Stoklands AS (62 mill), suge- og spyletjenester, godstransport, verksted
  • Wiiks Transport AS (97 mill), grensekryssende transport på Nordkalotten, fortolling og spedisjon, terminaltjenester

Tall i parentes er omsetning 2019-tall. Selv har Østbø AS med seg en kjøttvekt på 276 mill omsetning i 2019. Gjenvinningsselskapet Østbø er etter alt å dømme også det mest lukrative selskapet i konsernet, med resultat før skatt på 8 millioner i 2019.

- Alle Saltens bedrifter skal være med

- Saltens-konsernet, som vi er en del av, har bestemt at alle bedrifter i konsernet som har transportrelatert virksomhet skal være Fair Transport-sertifisert. Vi synes det er viktig å være tilsluttet en ordning som viser at vi driver seriøst på alle områder, sier administrerende direktør Anders Mjaaland at Østbø AS.

Østbø AS, med hovedkontor i Bodø, er altså Nord-Norges største gjenvinningsbedrift, og samler inn og behandler avfall. Med 76 tyngre kjøretøy som inkluderer renovasjonsbiler, vogntog og containerbiler, transporterer de både lokalt og i hele Nord-Norge og Nord-Sverige.

Med Fair Transport-sertifiseringen ønsker skal fremstå som en seriøs bedrift.

- Vi ønsker å bruke sertifiseringen utad som et kvalitetstegn på at vi driver seriøst. Østbø er fra før ISO-sertifisert, så vi hadde mye på plass allerede. Men Fair Transport fremstår som den tydeligste ordningen rettet mot transportnæringen og transportkjøpere.

Mjaaland legger til at de ønsker at Fair Transport skal være allment kjent blant transportkjøpere, og at det må stilles klare kriterier til bedrifter som ønsker å være en del av Fair Transport.

Kilde: Tungt.no, Proff, NLF

Artikkelen er en del av vårt tema om Fair Transport under lupen.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.109