23948sdkhjf

RETRO: «Dumpy», «Feiern», «Tippern», «Boss» og «Kroken»

Unique OLUF var utviklet av logistikkeksperter. Dette var top dog styringssystem. I 1993.

Logistikk & Ledelse nr. 3-1993:

Systemet kunne skreddersys den enkelte bruker og hadde stor utbredelse i både næringslivet og offentlige organisasjoner, skrev vi i vår omtale Unique OLUF.

Det var bygget opp omkring en basismodul som håndterte ordre, lager og fakturering. I tillegg kunne man legge til moduler for blant annet innkjøp, prisvurdering, rabattberegning, bonusberegning, kjede-/kampanje, fraktberegning og deklarasjon.

I samarbeid med NIMA var det også blitt utviklet en modul for evaluering av leverandører. Alt i alt et temmelig komplett system som var ett av de mest etterspurte i 1993.

Samtidig satset Scania på etatene

Norsk Scania hadde i samarbeid med sine samarbeidspartnere bygget opp fem demonstrasjonsbiler for etatsmarkedet.

De hadde fått de klingende navnene «Dumpy», «Feiern», «Tippern», «Boss» og «Kroken». Etter en stor mønstring i Oslo Spektrum ble bilene demonstrert på en rekke steder rundt om i landet.

Prosjektet var en videreføring av et samarbeide som ble inngått i 1991 mellom Norsk Scania, Arne Lunde, Rich. Steen & Sønn, VBG Produkter, Norske Vedlikeholdssystemer, Tellefsdal, Sigurd Stave Maskin og Hiab-Foco.

Boeing ble mer effektiv med JIT

Den globale finanskrisen medførte at Boeing opplevde at halvparten av bestillingene ble kansellert.

Flyprodusenten var i krise og etter at representanter for toppledelsen hadde besøkt en motorfabrikk til Toyota, ble det besluttet å foreta radikale endringer som var basert på JIT-filosofien.

Resultatene kom raskt. På vingefabrikken i Frederickson ble gjennomløpstiden redusert fra 100 til 15 dager og råvarelageret kuttet fra seks måneder til seks uker.

Kilde: Logistikk & Ledelse nr. 3-1992

Artikkelen er en del av vårt tema om Logistikk & Ledelse RETRO.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.062