23948sdkhjf

Fikk Bane NOR-kontrakter: Aktiv Veidrift AS og RVS AS

Denne uka sikret både drammensbedriften Aktiv Veidrift AS og Hokksund-baserte RVS AS seg nye kontrakter med utbyggingsprosjektet til Bane NOR i Drammen.

Begge selskapene skal gå inn som støtteentreprenører og håndtere oppgaver som faller utenfor de store entreprisene. Det kan dreie seg om grunnarbeid, graving, masseforflytning og transportoppdrag.

Kan gi oppdrag ut 2026

De to kontraktene har til sammen en anslått verdi på 50 millioner kroner, og varer til etter ferdigstillelsen av 10 km nytt dobbeltspor i 2025.

Inklusive alle opsjoner kan Aktiv Veidrift og RVS få oppdrag fram til utgangen av 2026, ifølge avtalene som er inngått.

Et tyvetalls selskap konkurrerte om kontraktene som nå er tildelt RVS og Aktiv Veidrift.

Les også: To kontrakter: 2,620 milliarder kroner

Lokale entreprenører

– Når vi styrker jernbanens knutepunkt her i Drammen, er det også viktig for oss å tilføre det lokale næringslivet noe mens vi bygger, at vi får bidratt til næringsutvikling her i regionen, sier leder for marked og kontrakt i utbyggingsprosjektet, Eirik Harding Hansen.

Prosjektledelsen levner liten tvil til at Aktiv Veidrift virkelig vil få vist hva som bor i bedriften gjennom oppdragene de vil løse for Bane NOR fram mot åpning av nytt dobbeltspor og fornyet stasjon i 2025.

RVS med flere utførte kontrakter

RVS har på sin side allerede fått vist kvaliteten på sine leveranser, gjennom flere utførte kontrakter innen støytiltak på bygninger nær anleggsplassene til Bane NORs utbyggingsprosjekter i Drammen.

– Vi har jobbet bevisst for å få til dette fra første støykontrakt ble utlyst, for det var akkurat i vår gate, vi er spesialisert på støytiltak. Denne kontrakten dreier seg mer om løpende avrop i forhold til det som ikke fanges opp av de større kontraktene, med varighet på inntil 6 år, og det er positivt, sier daglig leder i RVS, Preben Holter Ellingsen.

Gir signaler til markedet

– Rammeavtalene betyr mye for oss, og denne med Bane NOR spesielt, sier Jan Ask Lervik, som er medeier og daglig leder i Aktiv Veidrift som har base i Drammen – et steinkast fra anleggsområdet der Veidekke bygger bergtunnelen i prosjektet.

Lervik mener det gir noen signaler om hva Aktiv Veidrift leverer når det kommer til kvalitetssystemer, HMS og holdning til miljøet.

Det ble stille i mars 2020

Bane NORs prosjektsjef i Drammen, Hanne Stormo, ser utfordringene koronakrisen påfører byggebransjen. Hun sier i pressemeldingen at de ønsker å bidra til å holde hjulene i gang ved å få kontrakter ut i markedet. I den sammenhengen er det viktig å ta vare på de lokale entreprenørene, mener Stormo.

Både Aktiv Veidrift og RVS kan fortelle om hardt arbeid for at ikke korona-epidemien skulle ramme bedriftene.

– Det ble stille i mars 2020, men siden har vi hatt en positiv utvikling. Nå ser vi lyst på årene har foran oss, sier Ellingsen.

Han ser på den fjerde kontrakten med Bane NOR som en fjær i hatten for å videreføre samarbeidet.

Ordrereserve fra 160 til 631 millioner 

Så langt har koronasituasjonen ikke gitt negative utslag for Aktiv Veidrift.

– Vi har faktisk økt ordrereserven vår for de kommende årene med 400 prosent, fra 160 millioner i 2020 til 631 millioner i 2021, forteller Lervik Aktiv Veidrift.

Like etter nedstengningen av samfunnet i mars, signerte bedriften hans rammeavtale med Asker kommune. Siden har en tredje og fjerde rammeavtale med Drammen kommune blitt inngått, på toppen av eksisterende avtaler med flere kommuner

Kilde: Pressemelding fra Bane NOR

Artikkelen er en del av vårt tema om Anbud oppdrag kontrakter.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.079