23948sdkhjf

Retro: Grossistfunksjonen er historie

MAI 1993:
Enkle og rasjonelle løsninger innebærer at grossisten pensjoneres. Det var en av konklusjonene som ble trukket på et spennende seminar i regi av Norsk Transportøkonomisk forening og LOGMA.

Morten Frydenlund fra Rimi fortalte om deres krav til distribusjonskjeden og sine leverandører. De legger stor vekt på holdningsendringer og arbeider etter prinsippet om at alt er mulig.

Det er detaljistene som representerer sluttbruker og at "makten" derfor ligger hos dem. Grossistfunksjonen i tradisjonell forstand er historie og erstattet med en effektiv distributør hvor transport betyr samlasting fra en lagerterminal hvor varene har en meget høy omløpshastighet.

Dag Schøyen fra NKL representerte grossistfunksjonen, men også han var med på å avlive den tradisjonelle grossist-rollen. Det var påfallende hvor likt NKL og Rimi tenkte når det gjaldt å rasjonalisere logistikk-kjeden, men forandringsmotstanden virket større i NKL-systemet.

Andre saker fra Logistikk & Ledelse nr. 4-1993:

 

Gryende interesse til e-post

Etter at kommunikasjonsbehovet primært var blitt dekket av telefon, brev og telefax, begynte elektronisk post og EDI-meldinger å gjøre sitt inntog.

TelePost Communication var et frittstående selskap, eid av Televerket og Postverket, som markedsførte seg som det elektroniske hovedpostkontoret i Norge. Selskapet tilbød også konsulenttjenester med særlig vekt på EDI og elektronisk post.

Til EDI-meldinger benyttet man den internasjonale standarden X.400 og TelePost tilbød sine brukere å sende og motta elektroniske meldinger til nær 50 andre "hovedpostkontorer" verden rundt.

Langt fra alle hadde e-post, men selskapet tilbød en løsning der avsendere av e-post kunne velge om meldingen i stedet skulle sendes direkte ut som en telefax, en teleks, til PS-tekst (Televerkets personsøkertjeneste), eller til Postverket som ville skrive ut meldingen som et brev og sørge for konvoluttering og utsending. Ganske så praktisk.

Blekkstråler merket stålplater

Castor AS i Ulsteinvik hadde tatt i bruk et datastyrt system som forsynte stålplater til skipsbyggingsindustrien med all nødvendig tekst i form av blekkstråleskrift.

Merkesystemet var utviklet og levert av Willett og fjernet en tidligere manuell og belastningsskadende arbeidsoperasjon. Skriverhodene var festet på en brakett med hjul som automatisk ble senket ned på stålplaten.

Dataprogrammet etablerte en køordning for merkingen og sørget også for automatisk vektberegning på grunnlag av forhåndsinnlagte egenvekter og angitte dimensjoner på ordrelistene.

Kilde: Logistikk & Ledelse nr. 4-1993

Artikkelen er en del av vårt tema om Logistikk & Ledelse RETRO.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.047