23948sdkhjf

Massetransport: 7 av 11 kontrollerte tatt med overvekt igjen

- Problemstillingen kan løses med ti prosent høyere pris, antyder Frank Vestveit hos Gunnar Knutsen.

UTEKONTROLL:
Massetransporten på riksvei 4, på vei til deponiet Noah Engadalen i Nittedal kommune rett nord for Oslo, er i søkelyset til Statens vegvesen. I går kveld var igjen vektkontroll.

- Vi jobber knallhardt for å holde oss innenfor vektgrensene, men små marginer og prispress gjør det utfordrende. Det må lastes opp mot maks, og da kommer avvik som ikke er ønskelig, sier Frank Vestveit hos Gunnar Knutsen.

2593 lass siden 1. februar

Gunnar Knutsen er en av de som kjører mange lass til deponiet i Hakadal. Fra et pågående prosjekt på Fornebu har de siden 1. februar i år kjørt 2593 lass til deponiet.

I gårsdagens kontroll ble 11 vogntog fra ulike firmaer tatt med til Varpet kontrollplass for kontrollvekt. Syv av disse hadde gebyrpliktig overlast og to hadde overlast innenfor frimargin.

- Det var tre av våre vogntog som ble tatt for overvekt i kontrollen, sier Frank Vestveit, daglig leder i Gunnar Knutsen.

De aktuelle vogntogene kan ha inntil 50 tonn totalvekt. I tillegg kommer en frimargin på to tonn. I følge Vestveit veide de tre bilene dette:

  • 51,3 tonn: Innenfor frimarginen, men feil fordeling mellom bil og henger, samt feil fordeling mellom akslinger på bilen. Løsning: Flyttet 1,3 tonn fra boggien på bilen til henger. Gebyr: 7850 kroner.
  • 51,8 tonn: Innenfor frimarginen, men feil fordeling mellom bil og henger. Løsning: 
    Flyttet 300 kilo fra hengeren til foraksel på bil. Gebyr: 3350 kroner.
  • 52 tonn: Feil fordeling mellom bil og henger. Løsning: Flyttet 800 kilo fra bilen til hengeren. Gebyr. 5600 kroner.

- Det er ikke voldsomme overlass, men dessverre klarer vi ikke alltid å treffe fordelingen av tonnasje på hver aksel og mellom bil og henger, sier Vestveit.

Han legger til at både sjåfører og ledelse i Gunnar Knutsen har et stort fokus på å bli bedre.

- Vi blir lastet av gravemaskiner og hjullastere som kan veie fra 8 til 70 tonn. Det er ikke så enkelt at vi bare kan bestille 13 tonn last på bilen og 17 tonn på hengeren, noe som passer på kombinasjonen tre-akslet bil og tre-akslet henger. Vi er ofte avhengig av veldig gode maskinførere for å lykkes med riktig tonnasje på bilene, og heldigvis ser også de viktigheten av dette. Dessverre har vi disse avvikene fremdeles, men som sagt, vi har stort fokus på å lykkes, sier Vestveit.

- Vil samfunnet betale mer?

Av de 2593 lassene vi har kjørt i februar og mars, har vi en snittvekt på 29 tonn. Det vil si at hadde vi kjørt med dette snittet på alle bilene, så hadde vi kjørt med lovlig vekt, sier Vestveit.

- Hvis vi skal legge inn en sikkerhetsmargin på 10 til 15 prosent på hvert lass, så blir det også 10 til 15 prosent flere lass opp gjennom Nittedal, sier han.

Han sier at de kunne ha gardert seg og tatt 10 prosent høyere pris for den jobben de gjør, og samtidig kjørt snittlass som er langt under tillatt totalvekt.

- Jeg er usikker på om samfunnet er klar for å betale 10 prosent mer for transporttjenester.
Som det er i dag er det et enormt prispress på transporttjenester, og kundene stusser stort over en pris på 800 kroner per time for en tre-akslet tippbil. Husk på at bare kosten på bilen er 1,6-1,7 millioner kroner, og i tillegg skal det være en sjåfør i den og det skal fylles drivstoff, sier Vestveit.

Vil fortsette å kontrollere

Totalt ble det skrevet overlastgebyr på 49700 kroner på Varpet i går. Det største overlasset var på 5 tonn. Dette tilhørte ikke Gunnar Knutsen.

- Alle vogntogene var på vei til deponiet i Hakadal, sier kontrollør Bjørn Uno Rogneby.

- Vi advarte om kontroll, så det burde ikke være noen overraskelse at vi står der. Vi sjekker nok bare en brøkdel av transportene, så det kan hende det går veldig mye overlast på denne veien. Vi vil fortsette å ha slike vektkontroller så lange vi ser at det er mange som kjører med overlast, sier Rogneby.

De vogntogene som blir tatt med overvekt, må laste om før de får kjøre videre. Enten ved å få noe av lasset over på en annen bil, eller endre på fordelingen på bil og henger.

Kilde: Statens vegvesen, tungt.no

Artikkelen er en del av vårt tema om Trafikk og utekontroll.

Kommenter artikkelen (1)
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.093