23948sdkhjf

Helene Norman-Dupuy om Ivecos mål for Norge i år

TransportMagasinet intervjuet den nye Iveco-sjefen Helene Norman-Dupuy tidligere i år. Her kan du lese litt om hvilke målsettinger hun har.

LASTEBILMARKEDET I NORGE:

- Iveco har høyere standing som merkevare i Europa enn de fleste her hjemme tenker over. Og siden jeg selv har hatt store deler av arbeidslivet i europeisk industri, gleder jeg meg ekstra til å få være med å løfte Ivecos posisjon her hjemme, sier Helene Norman-Dupuy til TransportMagasinet.

Norman-Dupuy er et friskt tilskudd til norsk lastebilsalg, og litt uventet frittalende i Iveco-organisasjonen. Antagelig ligger klarspråket i genene. Hennes far kom hjem fra jobb med en spade en gang – som han hadde vunnet for sine formuleringer…

Bra timing for Iveco

Hun har for så vidt god timing også. Akkurat nå har Ivecos bilpark antagelig bransjens tøffeste design, og samtidig er hele «way»-rangen er på vei inn i det norske markedet i 2021. I tillegg kommer en bokstavelig talt oppmerksomhets-elektrisk Nikola-lansering mot slutten av året.

Hennes første måneder som «Country manager» for Iveco Norge er vel anvendt, og det i en tid som er langt fra normal. Produksjonen på fabrikken har likevel gått omtrent som normalt siden mai, kan hun berette, men spesielt inngående logistikk har vært utfordrende, både per tog og til sjøs.

- Og vet du, korona til tross ble 2020 faktisk et bra år for oss, med fire prosent vekst i samlet antall varebiler og lastebiler, smiler hun.

- Vi må kunne si at «rankingen» i sjåførmiljøer ikke er spesielt høy, synligheten på salgsstatistikkene i beste fall moderat – og likevel, Iveco Norge doblet til nesten en milliard i omsetning i 2019?

- For å ta økonomien først. At 2019-omsetningen ble så høy skyldes levering av vårt største bussanbud gjennom tidene. Slikt får vi ikke hvert år. 2020-tallene kommer også til å preges av den store ombyggingen vi har her nå. Til gjengjeld har vi stor ny busslevering i 2021, da, smiler hun.

Ombyggingen hun sikter til, er oppgradering av anlegget på Vøyenenga. Det omfatter blant annet en helt ny fasade og publikumsinngang med mottak og kontorer, og dessuten to etterlengtede nye løp på verkstedet – ikke minst med tanke på det elektriske, som krever 800 volt.

- Dere trenger egne kraftlinjer inn her da?

- Vi er allerede sterke på elektriske drivlinjer i Iveco, og mot slutten av året kommer det enda mer spennende som vi bygger for. Så det ligger søknad hos kommunen nå, bekrefter hun.

Men selv om elektrisitet og det grønne skiftet er for full fart inn, er det enn så lenge konvensjonelle drivlinjer som dominerer volumene – og gass da.

- Spesielt i Tyskland har Iveco medvind for tiden, takket være lettelser i motorveiavgiftene på gassbiler. Men hele Europa er på god vei mot gass, og på kontinentet er man i større grad mottagelig for en god miks av naturgass og biogass enn her hjemme.

Betydelige ambisjoner for 2021

Likevel løper optimismen foran Helene Norman-Dupuy som en kanin. Det undertegnede og flere i bransjen har lett for å overse, er den sterke posisjonen Iveco har med Daily i nyttekjøretøy mellom 3,5 og 7,2 tonn. Og i mellomsegmentet med Eurocargo.

I antall er det nok Daily som teller tyngst i 2021, og ambisjonen for salget ligger rundt 350 enheter.

- Ordreboken inn i 2021 er veldig hyggelig. Det gjelder også tung sektor, hvor vi ser for oss rundt 50 enheter i år. Vi har fått Eurocargo hos Posten blant annet. Og for oss blir det en ekstra boost når anleggsbilen T-Way, som erstatter Trakker, kommer.

40-50 tunge Ivecoer er jo i så fall en voldsom vekst fra 2020 i prosent, om vi teller dem over 16 tonn, men så har da også 2020-tallet vært unaturlig lavt. Forklaringen på det er at det har vært et tidsgap fra Stralis ble avsluttet til S-Way nå ruller ut i stadig større antall.

- Vi har allerede snakket om «image», hvordan får dere folk til å velge S-way?

- Vi skal for det første få sjåfører og bileiere inn i bilene våre, de må få kjøre dem, danne seg sin egen mening. Derfor kjører vi karavane i hele landet. Absolutt alle som har lyst til å få prøvd en Iveco skal få anledning til det. 

- Så hører jeg det du sier om image, men jeg har faktisk stor tro på norske sjåfører. Og vi har nå veldig gode argumenter for både sjåfør og bileier med de nye bilene. For det første ser de virkelig bra ut både innvendig og utvendig, samtidig som både kjøre og bo-komfort nå er av aller høysete klasse. Det er mulig å spesifisere dem i alle tenkelige varianter slik sjåførene vil ha dem. I tillegg er dette prisgunstige biler i markedet – og de leverer en ganske uslåelig TCO, altså totalkostnaden ved å eie dem.

- Pris er en hyggelig faktor – men nummer 1 for norske bileiere er fortsatt verkstedtjenestene, både i form av service og lokalisering? Hvor godt dekker dere?

- Vi har 14 forhandlere og 22 servicesteder i øyeblikket – og er i forhandlinger med noen flere. Det dekker det aller meste av Norge. Svakest er vi i Hallingdal og helt nord i Norge.

Nikola Tre lanseres i år

En litt spesiell kundereise for Iveco Norge har allerede startet rundt en bil det er mange som har hørt om, men som det fortsatt er få som har sittet i – norgesflørten Nikola Tre.

Blant kunder som har meldt seg på, hvorav noen som kanskje har gitt opp, er Thor Tenden Transport, Tine, VT-Gruppen og Felleskjøpet. Sistnevnte har lagt inn bestilling på ikke mindre enn 50 stykker, skal vi tro hydrogenpressen.

For de uinnvidde: Nikola One og Nikola Two, med engelske tallnavn, er myntet på andre markeder. Nikola Tre, som ren batteribil, og noe senere som hydrogenbil/brenselcelle, lages for Europa. Bilen har fått det norske tallnavnet Tre som takk for den store interessen fra norske lastebileiere og hydrogenindustri.

- Imponerende mye mediaspin rundt Nikola. Hva kan du fortelle nå?

- Bilen Tre produseres ved Ivecos fabrikk for spesialkjøretøy i Ulm i Tyskland. Bilene er Iveco i chassis og hytte, mens Nikola står for drivlinjen. Først kommer de rene batteribilene, og det er nå testbiler i drift. Ikke hos norske kunder riktignok, selv om vi har pågang fra store aktører som gjerne vil teste. Bilen blir lansert offisielt mot slutten av året.

- Hvilke typer kjøring er det kunder tenker å bruke bilen til?

- Ganske mye forskjellig. Rekkevidden gjør at det er begrensinger, men inn/ut av byene som snart kan få miljøsoner er helt klart på kartet. Samtidig sier det seg selv at aktører med forutsigbar kjøring på riktig distanse vil ha fordeler. Massetransport til store anlegg er et eksempel det regnes på.

- Vil du si noe om markedsambisjoner for Nikola?

- Det er nok litt tidlig, humrer hun.

Du kunne lese hele intervjuet i TransportMagasinet nummer 1 -2021. Bli abonnent, så får du de gode sakene først.

Kilde: TansportMagasinet 1-2021

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.078