23948sdkhjf

Kjørt: Nye Caddy med diesel og DSG

Et svært godt inntrykk med noen små irritasjonsmomenter - men den er fortsatt segmentleder.

Nå heter den Caddy Cargo, sikkert for å skille den fra personbilutgaven som faktisk står for nær halvparten av salget i Europa. For folk flest vil den nok fortsatt hete bare Caddy.

Og om du ikke har fått det med deg; Nei du får ikke kombinert 4Motion og automat på nye Caddy. (mer om det lenger ned i saken)

Kvalitetshardplast

Det første du legger merke til i kupeen er den totale dominansen av hardplast. Ingen tvil om at dette skal være et røft og tøft nyttekjøretøy. Likevel gir det et solid kvalitetsinntrykk og særlig en ting drar opp....

Caddy-vision

For det digitale dashboardet, Innovision Cockpit hever inntrykket såpass at vi glemmer hele plastgreia. Det er en kombinasjon av Digital Cockpit og navigasjonssystemet. Begge skjermene har høy oppløsning, god leselighet, er oversiktlige og er lette å tilpasse.

Velkjørende + fin automat

Vi har fått kjøre en Caddy Cargo med vanlig lengde, 122 hestekrefter og DSG-automat og innrømmer det med en gang, vi liker DSG svært godt. Eller direktekoblingsgtearkassen på syv trinn, for å være korrekt. Den gjør liksom alt riktig og effektnivået passer godt, den virker faktisk skikkelig sprek i aksellerasjon ut på motorveien, men så hører vi den kjente støyen for kassebiler. I høy hastighet er det for mye både resonans fra karosseriet og hjulstøy.

Men at nye Caddy antakelig er den mest velkjørende varebilen i denne klassen mener vi. Styrerespons, respons fra understell og den generelle kjørekomforten er høy.

Gode seter

Det nyutviklede førersetet av typen ergoComfort er et pluss. Vi har allerede god erfaring med samme type sete fra utgående Amarok, hvor vi har utropt setet til pickupklassens beste. Nå er det på plass i Caddy-versjon med med fireveis korsryggjustering som gjør langturene langt bedre. De kan også justeres i høyden og er utstyrt med armlene, noe mange norske brukere lenge har etterlyst. 

 Det nye multifunksjonsrattet er også på plussiden med dybde- og høydejustering og vi lærer oss kjapt hvordan knappene fungerer.

Faktaboks:
Caddy Cargo 2.0 TDI 122 hk DSG:

Motor: 1968 cm3 Diesel
Effekt: 90 kw/122 hk
Dreiemoment: 320 Nm
Gearkasse: DSG
Forbruk: 0,6 l/mil (0,51 oppgitt)
CO2: 135 g/km (oppgitt)
Lengde: 450 cm
Bredde: 185,5 cm
Høyde: 182 cm
Varerom: 3,3 kubikkmeter
Tilhengervekt: 1500 kg
Tillatt vogntogvekt: 3750 kg
Tillatt nyttelast: 642/699 kg
Tillatt taklast: 100 kg
Pris testbil: 384.810 eks mva/levert Oslo
Pris fra: 342.100 kr inkl avg og mva
Pris eks mva: 289.116

Viktige snarveier

Førerprosisjonen er god med en velkjent Volkswagen-ergonomi, dog er den egentlig ikke kjent siden alt på nye Caddy er helt nytt. For eksempel hvordan du styrer temperaturen på klimaanlegget med de smale knappene under skjermen og snarvei-knappene til klima, assistentfunksjonene og parkeringsmenyen plassert mellom luftedusene. Til venstre for det digitale dashbordet finner vi snarveiknappene for lys og Max-vifte-funksjonen for frontvindu i tillegg til varmtetrådene bak og i speilene. Viktige detaljer for å finne fort når du kjører inn i en fuktig tunnel f.eks. istedet for å begynne å fikle med berøringsskjermen.

Noen detaljer:

- Brytere er av samme type som berøringsskjermene, det samme er bryterne til kupelysene i taket. Ganske forsegjort og stilig, men kanskje litt dumt i forhold til bruk av hansker.
- Bra med oppbevaringsrom, egen skuff under passasjsersetet, mange små luker på toppen av dashbordet, fire koppholdere, to USBC-ladere.
- Den har ikke Apple Carplay, men We Connect som kan brukes til å sende inn mål i navigasjonssystemet.
- Kan nå også leveres med nøkkelløs start.
- Ryggen på passasjersetet kan felles ned og bli til et bord med flere oppbevaringsmuliheter.
- Det er LED-lys i varerommet og det er 230-voltskontakt i skilleveggen som gir lademulighet til verktøy i førerhuset.
- Fartsholderen er blitt vedlig fin og har køfunksjon. 

Litt irriterende

MQB-plattformen bidrar også til at hele 19 assistentsystemer er tilgjengelig på modellen. Og med det er Caddy en av de mer moderne varebilene på veien i dag. Likevel...må vi fortsatt skru av Lane Assist på møkkete og slitte norske vinterveier for at den ikke skal "lese veien feil".

Hvis føreren tar hendene bort fra rattet i mer enn 10 sekunder, utløses visuelle og akustiske varselsignaler. Noe som skjedde flere ganger, antakelig fordi jeg ikke holdt med begge hender eller ikke holdt hardt nok. Uansett kan det være veldig irriterende og forstyrrende på grunn av den høye alarmen som holder det gående noen sekunder. Hvis føreren ikke tar tak i rattet, aktiveres Emergency Assist og bremser bilen til den står stille.

PLUSS:
Førerprosisjon
Kjøreegenskaper
Kvalitetsfølelse
Seter
Digitalt dashboard

MINUS:
Hardplast dominerer
Støy på motorvei
Automat og 4x4 kan ikke kombineres

Fortsatt bestselger? 

At Caddy ikke lenger kan kombineres med firehjulsdrift og automat, kan bli godt synlig på OFV sine registreringslister ettehvert. I 2020 var 1230 eksemplarer av de 3257 registrerte Caddyene solgt med 150 hesters diesel, automat og 4Motion.

De to første månedene i 2021  er det registret 312 Caddy. 25 stk er registrert med 122 hk og 4Motion. Av den "gamle" med automat og 4Motion er det registrert 36 stk.

Fordelingen er slik: 259 "vanlige" Caddy, 49 Caddy Maxi og 4 Caddy Alltrack. Bestselgende versjon er Caddy 122 hester og DSG.

Bestselgende konkurrenter:
Peugeot Partner: 301
Ford Transit Connect: 203
Citroën Berlingo: 187

Hele 65 prosent av alle solgte Caddy i Norge i 2019 var utstyrt med 4Motion og 25 prosent av totalsalget hadde kombinasjonen DSG/4Motion.

Kommer: Caddy PanAmericana (tidligere Caddy Alltrack) med forventet produksjonsstart uke 26

Siden 1997 har det blitt solgt nærmere 80.000 Caddy her i landet, fordelt på 12.000 Caddy 2, 40.000 Caddy 3 og så langt 27.500 Caddy 4.

Kilde: Tungt

Artikkelen er en del av vårt tema om Varebil pickup elbil.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.125