23948sdkhjf

Posten Bring gruser PostNord i måling - men i måling av hva egentlig?

KOMMENTAR: Posten Norge er i en fersk pressemelding hoppende glad for hva folk tror om dem. Selskapet kaller det en kåring - men det er i praksis en måling av hvor godt PR-arbeidet deres virker.

TUNGT OG FOSSILFRITT:

I dagens pressemelding fra Posten Norge er tittelen "Posten er kåret til Norges mest bærekraftige logistikkselskap".

Allerede i tittelen bærer det altså galt av sted. Saken handler om nyeste rapport fra Sustainable Brand Index, som i en årrekke har undersøkt hvordan innbyggerne i åtte land oppfatter hvor bærekraftig - les miljøvennlige - forskjellige merkevarer er. 

Rapporten er altså ingen kåring - og den sier intet om hvor bærekraftig de enkelt merkevarene er. Bare hvordan folk oppfatter dem.

Posten korrigerer seg riktignok litt et stykke nede i meldingen når de skriver "Posten kommer på sjetteplass over samtlige merkevarer som nordmenn opplever som mest bærekraftig".

Men også den setningen er i beste fall semiriktig. Undersøkelsen har ikke med på langt nær alle merkevarer, men fra noen utvalgte bransjer. 

Posten er heller ikke snauere enn at de sammenlikner med sine søstre i Sverige og Finland, og det slår jo tilsynelatende utrolig bra ut for Posten:

"Posten er også det logistikkselskapet som kommer best ut på kåringen i Sustainable Brand Index totalrangering når man ser på resultatene i de nordiske landene. I Norge kommer Posten på 6. plass av 254 merkevarer, i Sverige PostNord på 145. plass av 390 merkevarer mens i Finland kommer Posi på 71. plass av 212 merkevarer."

Altså gjentar Posten at de er kåret, og understreker implisitt at de er særdeles mye bedre enn PostNord og Posi på bærekraft. Stemmer det?

Vel, saken er fortsatt at målingen fra denne rapporten kun forteller om hvor flinke de enkelte aktørene har vært til å fortelle om at de jobber med bærekraft - ikke hvor bærekraftige de faktisk er.

Eller for å si det slik: På den norske rankingen, havner PostNord på 112. plass, mellom Friele og Kims. Det er neppe fordi de er 106 plasser mindre miljøvennlige enn Posten Bring, men fordi de ikke har vært like gode/heldige med å markedsføre seg som "bærekraftige".

Et interessant aspekt er at Posten Bring har signert den såkalte Grønnvaskingsplakaten. Det er antagelig ett av de beste tiltakene mot tullete miljø-PR som er gjort i Norge.

Og det betyr at Posten Bring har signert på at de respekterer 10 viktige punkter. Jeg siterer to av dem her:

1. Vær ærlig og etterrettelig. Vær varsom med å bruke ord som grønn, bærekraftig, resirkulerbar, eco-, og rettferdig, uten å samtidig forklare og dokumentere hva man har gjort eller skal gjøre. Unngå også glansbilder av ren natur, grønne blader, vindmøller i solnedgang eller lykkelige arbeidere for å fremstå mer bærekraftig. Ikke tilpass resultater fra tester og undersøkelser til egen fordel.

4. Unngå å tåkelegge eller underkommunisere egne utslipp og negative avtrykk på klima, natur og mennesker. Innrøm det heller om man er en del av problemet, og vær tydelig på hva man vil gjøre for å bli bedre. Dersom man har en god plan og tydelige mål er det fint å fortelle om det. Folk flest heier på de som gjør så godt de kan.

Nå er det ingen tvil om Posten Bring legger ned en viss innsats i bærekraft- og miljøarbeid. Hvor stort og effektivt dette faktisk er i forhold til total miljøpåvirkning, er derimot atskillig vanskeligere å angi på nøytralt og etterprøvbart vis. 

Samtlige konkurrenter jobber også med bærekraft, og det er en rimelig hypotese at den reelle forskjellen mellom dem i total miljøpåvirkning er forholdsvis beskjeden.

Post og -godstrafikken i Norge, Sverige og Finland går i dag i all overveiende rad på diesellastebiler fra de samme merkene.

PS - nordmenn er minst flinke til å snakke om miljø

En artighet fra nevnte rapport, og et spark på skinnleggen til oss nordmenn, er at av de skandinavske landene ligger vi norske helt klart i bunn når det gjelder å diskutere miljø og bærekraft med venner og familie.

Om du ikke ser grafen helt klart - den nederste grå streken er nordmenn, den øverste svarte streken er svensker. 

Kilde: Tungt, Posten, Sustainable Brand Index

Artikkelen er en del av vårt tema om Tungt og fossilfritt.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.063