23948sdkhjf

Atlas Copco: Optimalisert lager i siste liten

Trond Hellan ble satt på prøve da Atlas Copco i siste liten gjorde om layouten på bygget og lageret dermed måtte tilpasses to ulike takhøyder.

I forrige måned flyttet Atlas Copco inn i et nyoppsatt bygg på Verpet industriområde i Vestby. Til planleggingen av det nye hovedlageret fikk selskapet god hjelp av Hellan Montasje som også har stått for innredningen. Trond Hellan ble imidlertid satt på prøve da Atlas Copco i siste liten gjorde om layouten på bygget og at lageret dermed måtte tilpasses to ulike takhøyder. 

Tor Kilde, Business Line Manager i Atlas Copco Kompressorteknikk AS, er fornøyd med den endelige løsningen. Da Atlas Copco AS og  datterselskaper skulle flytte fra Berghagan industriområde på Langhus og inn i et nyoppsatt bygg på Verpet industriområde i Vestby et par mil lenger sør, var de avhengig av hjelp.

Og den hjelpende hånden ble Trond Hellan. Han har vært i reolbransjen i 30 år og gjennom oppdrag for andre aktører i det tidligere Atlas Copco-bygget på Langhus kjente Kilde litt til Hellan fra før. Oppdraget på leveranse av den nye lagerinnredningen ble likevel lagt på anbud.

– Da hadde vi møter med flere tilbydere, men vi erfarte raskt at vi ville få god support og hjelp av Hellan. For oss som ikke jobber med lager til daglig var det viktig, sier Kilde.

Det nye bygget i Vestby har en grunnflate på 2.800 kvadratmeter. I den nærmeste delen av bygget er verkstedet lokalisert til venstre og lageret til høyre. En mesanin gjør at lageret har to høyder på henholdsvis seks og ti meter. Foto: Henning Ivarson

Snudde om på layouten

Det nye bygget i Vestby har en grunnflate på 2.800 kvm og er blitt satt opp av Maya Eiendom som også leier det ut. En kontormesanin dekker deler av bygget og gjør at takhøyden fra bakkeplanet er på henholdsvis seks og ti meter. Opprinnelig skulle lageret bli lokalisert der det er full takhøyde, mens verkstedet skulle plasseres under mesaninen. De fant senere ut at det ville medføre mye støy på kontorene og derfor valgte man å bytte om på denne plasseringen. Da hadde Trond Hellan så vidt startet med planleggingen av det nye lageret og måtte dermed ta hensyn til at det nå ville få to takhøyder, i tillegg til at han måtte finne gode løsninger langs den ene veggen hvor det var flere dører.

– Da erfarte vi at Hellan var løsningsorientert, sier Kilde, som legger til at de i anbudsfasen oppfattet flere av de andre aktørene som langt mer bakoverlente.

– Vi forstod raskt at vi ville få god support av Trond Hellan. For oss som ikke jobber med lager til daglig var det ekstremt viktig, sier Tor Kilde. Foto: Henning Ivarson

Fra små dreneringspumper til utstyr på Johan Sverdrup

Atlas Copco er et stort globalt industrikonsern og som teknisk sjef Henning Lie sier leverer de alt fra små dreneringspumper til utstyr som blir brukt på Johan Sverdrup og landbaserte kompressorinstallasjoner.

Men i likhet med så mange andre virksomheter har også logistikken til Atlas Copco endret seg mye de senere årene. De aller fleste deleleveransene går nå direkte til kundene fra sentrallageret i Belgia, samtidig med at kravet om raske leveranser har medført at de til enhver tid må ha flere av de mest populære produktene på lager i Norge. En entreprenør liker dårlig å vente lenge på en luftkompressor eller et lystårn når de har vunnet et anbud.

I tillegg lagerføres det en del brukte maskiner og ikke minst mye utstyr til verkstedet som ligger vegg i vegg.

Teknisk sjef Henning Lie ved siden av en gammel trykkluftmaskin som ble benyttet av Trosvik verksted frem til 1973. Modellen ble produsert fra 1905 til 1916 og kapasiteten på 4,8 kubikk i minuttet er det samme som en liten verkstedmaskin har i dag. Etter oppussing pryder den nå foajeen i det nye bygget. Foto: Henning Ivarson

– Det var jo ingen grunn til å etablere to lagre. Ved å legge verksteddelene inn i lagerdriften kan vi rendyrke verksteddriften vår og slipper å ha reoler der inne, sier Lie. Han legger til at dette verkstedet hovedsakelig reparerer togkompressorer og stasjonære maskiner, men også står for klargjøring av nye maskiner. Atlas Copco har i tillegg flere mindre verksteder som er tilknyttet kundesentrene rundt om i landet

De hadde mange diskusjoner om innredningen, og for å oppnå mest mulig fleksibilitet er det i hovedsak benyttet konvensjonelle reoler med nettingbunn og med varierende høyder opp til 270 cm slik at de også kan lagre større produkter i reolene. En av disse er dessuten blitt trukket litt ut fra veggen for å oppnå mer lagringsdybde. I tillegg til de rundt 400 palleplassene er også en mindre grenreol på plass, foruten praktiske utrekkbare hyller hvor mekanikerne kan hente deler. Områdene rundt døråpningene langs den ene veggen er blitt utnyttet maksimalt ved hjelp av småvarereoler.

Områdene rundt døråpningene langs den ene veggen er blitt utnyttet maksimalt ved hjelp av småvarereoler. Døren fører inn til eget rom for olje og farlige væsker. Foto: Henning Ivarson

Lageret betjener også verkstedet som ligger vegg i vegg. Deler til mekanikerne plasseres i praktiske uttrekkbare hyller. Foto: Henning Ivarson

Overtok den gamle innredningen

At Hellan Montasje samtidig kjøpte innredningen på det gamle lageret var en av årsakene til valg av leverandør.

– Den gamle innredningen var for lav til at vi kunne bruke den på det nye lageret, men den hadde fortsatt en viss verdi. Vi synes det var hyggelig at noen andre kunne få glede av den, forteller Kilde.

Per Korsnes har jobbet på lageret til Atlas Copco siden 1978. Han har hatt et spesielt forhold til denne skyvemasttrucken som ble kjøpt inn fem år senere. Still going strong, men så har den da også bare 3.300 timer på telleren. Foto: Henning Ivarson

Betjenes av bare én person

Det nye lageret til Atlas Copco betjenes av bare én person. Til gjengjeld disponerer Per Korsnes tre trucker: to Jungheinrich skyvemasttrucker, hvorav den ene ble kjøpt ny i 1982, i tillegg en Linde motvektstruck. Da vi var innom lageret for noen uker siden gikk Per og ventet på en ny skyvemast, men ordren var ikke blitt signert så hverken han eller Kilde ville si hvilket merke de ville gå for.

– Men du klarer driften helt alene da?, spør vi.

– Ja da. Har gjort det i snart 45 år nå, sier Per, som forteller at han startet å kjøre for Atlas Copco i 1975 og begynte å jobbe inne på lageret tre år senere. – Det har alltid vært en god arbeidsplass, slår han fast.

Godt fornøyd med det nye lageret er han også, og trekker spesielt frem nettingløsningen i reolene som både gir den nødvendige fleksibiliteten og bidrar til at han lettere ser hvor han har gaflene når truckene kjøres. Riktignok er den ene av de to gangene litt smalere enn de var på det gamle lageret, men det er bare en tilvenningssak.

Per forteller at lageret betjener to Atlas Copco-selskaper og at han derfor må holde tungen rett i munn for at det ikke skal bli kluss i papirene. Antall lokasjoner er imidlertid ikke flere enn at de fint klarer seg med logistikkfunksjonene som er integrert i forretningssystemet SAP og at det derfor ikke er noe behov for et eget wms.

Trond Hellan (t.h.) har vært i reolbransjen siden 1991 og har siden 2017 bygget opp sitt eget selskap. Han har et klart mål om å få eneretten på Brännhylte i Norge, men tilbyr i like stor grad brukt lagerinnredning som stadig flere miljøbevisste kunder blir opptatt av. Foto: Henning Ivarson

Hellan bygger seg sakte og rolig opp

I tillegg til Atlas Copco-lageret inneholder bygget i Vestby også et mindre lager for datterselskapet Berema AS som blant annet selger gressklippere, snøfresere og en lang rekke andre produkter til hage og park. Også dette har Trond Hellan innredet, men han forteller at den samlede leveransen ikke var større enn at den ble montert i løpet av fire dager.

Hellan har som nevnt vært i reolbransjen i 30 år. Han begynte med brukte reoler i Areol i 1991 og i 2002 startet han som selvstendig montør for blant annet Areol, Nordverk, Constructor, Norlag og Reolteknikk. Det bidro til at han opparbeidet seg stor produktkunnskap.

I 2017 sluttet han å jobbe for andre og etablerte i stedet Hellan Montasje AS og begynte med kjøp og salg. Da valgte han å satse på produktene til svenske Brännhylte Lagersystem. Trond forteller at det er flere andre norske selskaper som selger litt fra dem, men at han har et klart mål om å få eneretten på Brännhylte i Norge.

– Men jeg forsøker alltid å se kundens behov og presser aldri frem dette produktet. Hvis det for eksempel er en kunde som trenger deler til sine Schäferreoler prøver jeg først å tilby brukte eller så kjøper jeg nye av LIS. Det er viktigere at kundene får en god løsning enn at jeg skal få solgt noe nytt, sier Trond.

– Så det er primært små og mellomstore kunder du henvender deg til?

– Ja, men for eksempel er jeg nå også engasjert med et nytt mobilanlegg til den nye frysa til Stabburet i Fredrikstad, sier Trond, som ubeskjedent nevner en pen omsetningsøkning fra litt over fem millioner i 2019 og syv millioner i fjor.

– Er det nytt eller brukt som er viktigst for deg nå?

– Mye ble satt på stopp med koronautbruddet for et år siden. Det ble derfor ikke så mye nytt i fjor, men til gjengjeld desto mer brukt, i tillegg til en del montering, sier Trond, som legger til at han også gjennomfører årlige inspeksjoner på flere større lagre

– Det betyr med andre ord at det du vil få til av nytt fremover vil komme som et rent pluss?

– Grunnbasen vår er fortsatt bruktomsetning for å bygge opp kapital til å etablere et varelager av også nye produkter, sier Trond, som allerede er godt i gang med det på lageret han leier i Ytre Enebakk.

I dag sysselsetter Helan Montasje tre personer, men i tillegg leier selskapet mange inn mange for tiden.

– Vi jobber nesten livet av oss på lageret for tiden og har nesten ikke tid til å spise mat en gang. Vi skal derfor snart ansette et par personer der, sier Trond.

– For mindre firmaer er det en utfordring å bli tatt seriøst og vi har mistet mange ordre fordi vi rett og slett er for små. Målet er derfor å vokse sakte og kontrollert og bli så stor at vi får være med i det gode selskap. Det skal vi først og fremst gjøre gjennom en langt mer personlig kontakt enn hva mange andre tilbyr, avslutter Trond Hellan.

Atlas Copco

Atlas Copco ble etablert i 1873 som Aktiebolaget Atlas. I 1917 ble det slått sammen med Aktiebolaget Diesels Motorer til AB Atlas Diesel. I 1956 skiftet selskapet navn til Atlas Copco (et akronym av franske Compagnie Pneumatique Commerciale) som i dag er et globalt industrikonsern med 39.000 ansatte og en omsetning på rundt 100 milliarder svenske kroner.

Den norske historien startet i 1916 da Norsk AS Diesel Motorer ble etablert. Også her i landet ble Atlas Copco-navnet tatt i bruk i 1956. Virksomheten omfatter produkter, deler og service for luftkompressorer, vakuum og demping, industrielle verktøy og mobile anlegg og elektrisk utstyr.

Det norske selskapet har opp gjennom årene blitt omorganisert. Først ble selskapet delt opp i Atlas Copco Industri og Atlas Copco Anlegg- og Gruveteknikk. Senere ble Industri delt opp i forretningsområdene Kompressorteknikk, Power Technique (transportabelt utstyr) og Tools. I tillegg eier Atlas Copco selskapet Berema AS. Atlas Copco Anlegg- og Gruveteknikk ble i 2017 skilt ut og skiftet navn til Epiroc Norge. Også dette selskapet har nylig etablert seg i Vestby. Den samlede norske virksomheten omsetter for ca. én milliard kroner og sysselsetter rundt 150 personer.

Artikkelen er en del av vårt tema om Lager og logistikk.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.127