23948sdkhjf

Utbyggingsdirektør Bettina Sandvin med åpent brev til folk i Moss

«Vi har alle sett de skremmende bildene fra Gjerdrum. Det er veldig lett å forstå at de som bor i Moss sentrum er bekymret».

Det er utbyggingsdirektør for prosjektene i Øst i Bane NOR, Bettina Sandvin, som i åpent brev i Moss Avis uttrykker forståelse for at mossebefolkningen er redd. Bane NOR har avdekket dårligere grunnforhold enn man tidligere var klar over.

«Men merk dere ordet «avdekket». Grunnforholdene er ikke skapt av Bane NOR, de er avdekket i forbindelse med våre arbeider. Selvsagt skulle vi helst sett at dette ble avdekket på et tidligere tidspunkt, og vi jobber for å finne ut hvorfor det ikke skjedde», skriver Sandvin.

Endrer ikke faktum

Sandvin er likevel ikke enig med de som ser ut til å mene at problemet forsvinner, bare Bane NOR stopper anlegget.

«Det er ikke tilfellet. Grunnforholdene er som de er. Det er selvsagt en teoretisk mulighet for Bane NOR å pakke sammen og avbryte prosjektet, men det vil ikke endre på faktum. Stabiliteten er dårlig, og grunnen bør uansett forsterkes i enkelte områder. Samfunnet er tjent med at jernbanen bygges. Moss kommune og innbyggerne innenfor kvikkleiresonen er tjent med at vi forbedrer stabiliteten i disse områdene». Det er det eneste riktige å gjøre», framholder utbyggingsdirektøren.

Mistenkeliggjøring

Sandvin synes det er trist at noen forsøker å mistenkeliggjøre intensjonene til både Bane NOR og de folkevalgte i Moss kommune.

«Det spilles på frykt og konspirasjonsteorier. Dette synes vi er trist».

En av konspirasjonsteoriene, ifølge Sandvin, går ut på at Bane NOR og Moss kommune skal tjene penger på eiendomsutvikling og at dette er motivasjonen for å bygge jernbane gjennom Moss. Dette er ikke sant, hevder hun.

«Det er rett at statens eiendommer knyttet til jernbane forvaltes av et eget selskap, det har vært tilfellet siden 2001 ved etableringen av ROM eiendom som da lå under NSB. Selskapet har et oppdrag fra Stortinget om å utvikle knutepunktene med blant annet boliger og næringsbygg, slik at flere velger utslippsfrie reiser med jernbanen. I 2017 ble selskapet underlagt Bane NOR, men oppdraget er uendret».

Rulles i varm tjære

Sandvin registrerer at det i sosiale medier antydes at store deler at det politiske Moss har uredelige hensikter.

Jeg gjør meg noen tanker om enkelte miljøers ordbruk når det debatteres i sosiale medier. Selv har vi sett eksempel på at et enkeltmenneske hos en av våre rådgivere oppgis med fullt navn og telefonnummer sammen med en oppfordring om at «alle» bør ringe».

«Vi har også sett eksempel på aggressive uttalelser, som at toppledere hos oss og hos våre kontraktsparter bør rulles i varm tjære. Vi har dessverre sett mange eksempler fra hele verden på at det finnes mennesker som faktisk agerer på grunnlag av slik retorikk», advarer Sandvin.

Ufint spill

Sandvin synes ikke at trusler er ok, ei heller å spre unødig frykt gjennom uriktig informasjon og konspirasjonsteorier.

«Det er rett og slett ufint å spille på at mennesker er bekymret», skriver Bettina Sandvin, som forsikrer at Bane NOR skal prosjektere nøye, og bruke tiden som er nødvendig for å gjøre jernbaneutbyggingen i Moss rett.

«Den dagen vi pakker sammen og reiser til neste prosjekt, skal Moss stå igjen med bedre grunnforhold og et bedre togtilbud til sine innbyggere».

 

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.079