Skal bygge 8,2 mil klimavennlig – men hvordan og hvem skal gjøre det?

Det nye veianlegget mellom Sortland, Tjeldsund, Lødingen og Harstad er kostnadsberegnet til 9,2 milliarder kroner og skal delvis finansieres med bompenger.
– Ingen prosjekter har til nå hatt så spenstige klimakrav som denne kontrakten, sier prosjektleder Reidar Arnfinn Johansen.
Eksempler tiltak:
- Et tallfestet minimumsnivå av klimagassreduksjon.
- Krav til forpliktende klimagassbudsjett med bonus- og sanksjonsordninger.
- Sikre mulighetene for ytterligere CO2-reduksjoner undervegs i kontraktsperioden.
- Gjennomgående fokus og krav til bærekraftig gjennomføring, koblet opp mot FNs bærekraftmål.
- Premiering av innovativ gjennomføring som kan gi ytterligere klima- og miljøgevinster.
Kommentar:
Man kan selvsagt spørre seg hva disse tiltakene faktisk vil føre til, for det står det ingenting om i pressemeldingen. Prater vi elektrifisering, HVO, grønn betong og asfalt? Å bygge et så stort vegprosjekt er noe ganske annet enn å gjøre en Oslo-gate om til miljøgate.
Les også: Gigantprosjekt i nord
Når Stortinget vedtar finansiering, er Statens vegvesen klar til å lyse ut kontrakten i markedet. Inntil tre selskap kan bli prekvalifisert.
OPS og drifting i 25 år
Byggingen skal gjennomføres som et offentlig-privat samarbeid der staten bidrar med fem milliarder kroner de første seks årene. Byggetiden forventes å være på 6-7 år og OPS-selskapet som vinner kontrakten forplikter seg til å drifte og vedlikeholde veganlegget i 25 år. Den øvre ramme for investeringer og drift av prosjektet er på hele18,3 milliarder kroner.
Opphav og kilder: Pressemelding fra Statens vegvesen