23948sdkhjf

Kubikken utgjør bunnlinja - derfor er dette så viktig

Her blir det ikke boret et hull uten GPS, altså før prosjektet ligger i riggen.

Det er i kubikkene bunnlinja ligger, derfor er GPS og dokumentasjon blitt et absolutt krav for Inge Hjelle Entreprenørforretning AS.

- Vi er et heldigitalt firma og er helt selvhjulpne, forteller Alexander Hjelle, eier og styreleder i Inge Hjelle Entreprenørforretning, til Anleggsmagasinet.

Bilde under: Alexander Hjelle var tidlig ut med GPS og digitalisering.

Selskapet fra Haus på Osterøy er et rent fjellsprengerfirma som består av 22 ansatte,  åtte Sandvik-rigger og to stk MAN-lastebiler i tillegg til en drøss varebiler. De er så og si helt selvhjulpne med egne folk på stikking og rystelsesmålinger i tillegg til kjernedriften som er boring og fjellsprenging.

Ikke et hull uten GPS

- Her blir det ikke boret et hull uten GPS, altså før prosjektet ligger i riggen, slår han fast.

I 99,9 prosent av tilfellene er dette den absolutte regelen og bekymringen med mangelfull dokumentasjon hviler ikke lenger på skuldrene hans.

Bilde under: Bergsprenger Torbjørn Haugland tar en prat med borvognsfører Rune Andersen.

- Men det går jo begge veier også, gjør vi en feil, synes det godt også.

Kubikken utgjør bunnlinja

Hjelle var såpass tidlig ute (les mer om historien lengst ned) og ivrig at Sandvik sendte folk som fikk høre om ønsket filformat, hvordan det burde virke og se ut. De var altså med på å gi input til systemet TIM3D. Nå er det tre år siden Alexander selv har sittet i en rigg og han vet at det er skjedd mye bare på den tiden. 

- Vi har kun kubikken som utgjør bunnlinja, derfor er datagrunnlaget så viktig.

Tar seg opp

Etter to rolige måneder, ser markedet i Bergen ut til å ta seg opp igjen og det var bare en rigg som ikke var i drift da Anleggsmagasinet var på besøk i november, mens samtlige av de ansatte var sysselsatte. Den rolige perioden har også gjort at de har påtatt seg en større jobb med vindmølleparken som Veidekke har i Mosjøen.  Her er de leid inn gjennom Vestfold Fjellboring, noe som sysselsetter åtte mann og to rigger frem til midten av desember. Det er foreløpig en avstandsrekord fra kjerneområdet som er Bergen og omegn.

Bildet under: Ved Statens vegvesens prosjekt med utbedring av rv. 580 Sandslikrysset, noen få km fra Flesland. Fyllingen Maskin (FM Gruppen) har entreprisen hvor man skal legge om hovedveien, med seg har de Inge Hjelle Entreprenørforretning AS. 

Sandslikrysset

Før vi kjører ut til Haus, stopper vi opp ved Statens vegvesens prosjekt med utbedring av rv. 580 Sandslikrysset, noen få km fra Flesland. Fyllingen Maskin (FM Gruppen) har entreprisen hvor man skal legge om hovedveien og med seg har de Inge Hjelle Entreprenørforretning AS.  Den store produksjonsriggen til borvognsfører Rune Andersen som har sprengt fjell i halvannen måned allerede er godt synlig fra veien da vi ankommer.

Bildet under: Borvognsfører Rune Andersen i ferd med å flytte den realtivt nye Sandvik-riggen for å skyte nok en salve.

En sinnsyk reise

Med drøye 20 års erfaring med boring, kan han sammenligne håndholdt boring fra 80-tallet med dagens teknologi. En utvikling som han omtaler som ”helt sinnsyk” med positivt fortegn. Nå er han en god ambassadør for Sandviks TIM3D og Blast Manager og forklarer at det er såre enkelt å jobbe når han får tilsendt borplanen til riggen. Sandvik DX800i Ranger finjusterer, borer og mater selv. Man må selvsagt sette seg inn i dette, det er jo flere systemer som skal prate sammen i riggen, forteller han, men det skal fungere godt.

Bildet under: - Det er som natt og dag, slår borvognsfører Rune Andersen fast om utviklingen fra 80-tallet frem til nå.

Fungerte med en gang

 Han er imponert over riggen han fikk i september. Han hadde aldri trodd det skulle fungere så bra med rigg, system og automatikk, men det gjør det. 

- Jeg var jo nervøs når jeg skulle få ny rigg, men alt fungerte som det skulle med en gang.

Alt er blitt elektrisk styrt og miljøet i hytta er dermed også bedre. Han synes den er bedre å kjøre enn rigger han har hatt tidligere. Selv om det har blitt en avansert maskin, er det enkelt å bruke og det fungerer som det skal. Dessuten mener han at det er viktig at du trives i hytta når du skal sitte der i 10 timer.

- Du skal jo egentlig være veldig spesiell når du sitter inne å ser på noe rotere feil vei i 12 timer om dagen, ler han.

Motivasjon fra 2002

Den digitale reisen til Hjelle startet i 2007, da det første systemet fra Leica ble kjøpt inn, uten noen opplæring eller noen ting var det bare å sette det opp ute i hagen og prøve seg frem forteller Hjelle. I 2012 innførte de det første digitale systemet for å føre timer. Den første Sandvik-riggen med TIM3D kom i 2016 hvor de begynte å sende borplaner digitalt. Det var da de begynte å få skikkelig stell på ting, som Hjelle sier det. Han har alltid hatt interesse for data og liker å holde seg oppdatert og finne måter å gjøre ting bedre på. Helt tilbake i 2002 kom interessen og motivasjonen da han så at det var unøyaktigheter med stikkingen som kunne ende opp med betydelig differanse mellom oppmålt og faktisk sprengstofforbruk. Det var da han begynte å lese seg opp på GPS. 

- Han er vel den Sandvik-kunden som har det bredeste spekteret av Sandvik-modeller, og er også den kunden som er best på bruk av vårt GPS/retningsinstrument TIM3D, forteller Tor Arne Rønningen i Sandvik Norge, om Alexander Hjelle.

Denne saken stod på trykk i Anleggsmagasinet Nr.9 2020.

Artikkelen er en del av vårt tema om AnleggsMagasinet GULL.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.093