23948sdkhjf

Modulvogntog: - Det er volumet, ikke vekten, som er avgjørende for oss, sier vareeier

I beste case er potensialet der til å redusere "fra tre til to vogntog". - Men det endelige antallet vi kan redusere med avhenger av flere faktorer, sier Sigmund Aandstad i Pipelife.

MODULVOGNTOG:
- Dette er en gledens dag, jublet nylig administrerende direktør Sigmund Aandstad i Pipelife da det første modulvogntoget rullet ut fra Pipelife sin fabrikk i Surnadal.

Men hvor bra er det egentlig?

Tungt.no registrerer at det i transport-Norge diskuteres om det er 24 meter eller 25,25 meter som er det beste valget.

Noen av påstandene som taler mot modulvogntogene er:

  • De tar mindre nyttelast
  • De er for tungvinte å kjøre på mange ruter
  • For få veier er åpnet for denne typen kjøretøy
  • De går saktere
  • Sjåførene bruker lenger tid på å laste/losse
  • Alt dette resulterer i at rutene må planlegges på nytt med tanke på blant annet kjøre/hviletid

Lastvolumet øker med 8 kubikkmeter

Tungt.no spurte administrerende direktør Sigmund Aandstad i Pipelife hva de tenker om disse påstandene.

- Det er nok teoretisk mulig å laste litt mere vekt på en 24 meters vogntog kontra 25,25 meters vogntog som følge av at et 24 meters vogntog har lavere egenvekt. Men det er marginalt og vil trolig dreie seg kun om 1-1,5 tonn. Uansett så øker lastvolumet med 8 kubikkmeter fra 24 meter til 25,25 meters vogntog, og det er det som er avgjørende for Pipelife som har nytte av større volumkapasitetet, sier Aandstad.

Her lastes den historiske ekstra lengden med rør, som man nå får plass til, takket være 25 meters modulvogntog. Foto: Øystein Hjelle Bondhus, Trollheimsporten

- Hvordan kan Pipelife utnytte den ekstra lastekapasiteten på modulvogntogene?

- Det kan forekomme at det på enkelte strekninger er mer tidkrevende både å kjøre 25,25 meter og laste/losse. Likevel vil dette utjevne seg på strekninger over 60-70 mil, og man får fordeler ved større lastutnyttelse og man oppnår et bedre miljøregnskap, sier Aandstad.

Åpnet for modulvogntog

Fylkesvei 65 i Møre og Romsdal ble nylig åpnet for modulvogntog på 25,25 meter, og for Pipelife er denne transportkorridoren svært viktig. De transporterer fra fabrikken i Surnadal via fylkesvei 65 til Storås, og derifra via Fv 701 og 700 til Berkåk og E6.

Han legger til at det vil være viktig å planlegge optimale ruter med 25,25 meters modulvogntog på lik linje som det de i dag planlegger med dagens vogntog.

- Dette vil være et samspill mellom Pipelife som vareeier og Surnadal Transport som logistikkoperatør, sier Aandstad.

- Hva er den faktiske besparingen i kroner og øre som dere vil ha ved bruk av modulvogntog sammenlignet med 19 meter som dere benyttet tidligere?

- Det er det for tidlig å si noe konkret om, da det fortsatt er usikkert i hvor stor del av varetransporten som vil gå over på modulvogntog. Potensialet er å redusere fra tre til to vogntog. Det endelige antallet avhenger av flere faktorer som for eksempel hvor stor del av vegnettet som åpnes, mottaksforhold hos mottaker, med mer. En stor del av varetransporten fra fabrikken i Surnadal går til grossistlagre på Østlandet, og mye av varetransporten her vil nå være aktuelt å ta over på modulvogntog, sier Aandstad.

Administrerende direktør i Pipelife Norge, Sigmund Aandstad (t,.v.) og Atle Norli, daglig leder i Surnadal Transportpartner. FOTO: PIPELIFE NORGE

- Vil transportpartneren her få være med å ta gevinstene som måtte være igjen, eller blir marginene bare enda mindre ved bruk av modulvogntog?

- Vi har et godt samarbeid med vår hovedtransportør, Surnadal Transport. Dette er vinn-vinn for både vareeier og transportør, hvor begge parter vil dra nytte av gevinstene, sier Aandstad.

- I dag har dere et snitt på 18 vogntog som kjører ut fra fabrikken per døgn. Hva vil dette tallet være når modulvogntogene kommer med for fullt?

- Det er igjen vanskelig å si noe konkret om akkurat nå. Nå vil vi starte å ta dette i bruk, og så vil vi etter hvert se hvor stor del av varetransporten som det er hensiktsmessig å ta over på modulvogntog, sier Aandstad.

Foto: Øystein Hjelle Bondhus, Trollheimsporten

Tre biler til i bestilling

Pipelife har et nært samarbeid med Surnadal Transport som har bestilt modulvogntog som nå endelig kan trafikkere til og fra Surnadal fra 1. april.

Avhengig av mottaksforhold for grossister og anlegg rundt i landet, vil Surnadal Transport tilpasse antall modulvogntog etter dette. Per i dag står det to slike biler klar til å settes inn i trafikk nå når veinettet til Surnadal er åpnet, mens det er tre biler til i bestilling som vil komme frem mot sommeren. 

FØRSTE: Dette er Pipelife Norges første modulvogntog på 25 meter som får trafikkere på fylkesvei 65 til og fra fabrikken i Surnadal. FOTO: PIPELIFE NORGE

Trygger jobber og verdiskapning for distriktet

I over 50 år har Pipelife drevet industriproduksjon i Norge. Fabrikken i Surnadal produserer i hovedsak plastrørsystemer til det norske markedet og er avhengig av å ha konkurransedyktig og effektiv transport. Endringen er gledelig, og vil bidra til å trygge jobber og verdiskaping i Surnadal. For Pipelife betyr det at en av de viktigste barrierene for effektiv transport av varer fra våre fabrikker nå fjernes.

For Pipelife har det vært en lang kamp for å kunne bruke lengre vogntog på fylkesvei 65 og andre veier med de samme begrensningene. Sammen med Surnadal Transport, lokale politikere og andre medhjelpere har de arbeidet i mange år for å få mulighet til å benytte 25 meters vogntog.

Opphav og kilder: Tungt.no, Pressemelding fra Pipelife Norge

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078