23948sdkhjf

Kreativ bilfrakt: Åpnet dørene, ble for bred for kontrollørenes smak...

Bilfrakt med åpne dører, løse hjulbolter og en ulydig sjåfør er noe av det vegvesenet har registrert siste døgn.

TRAFIKK OG UTEKONTROLL:
Det rapporteres stadig om kjøretøy som absolutt ikke skulle vært på veien. Kontrollstasjonene på Ørje, Svinesund og Romerike har plukket opp dette det siste døgnet.

Kreativ bilfrakt med åpne dører

På Ørje stoppet kontrollørene et et vogntog som transporterte personbiler ut av landet. Dette ble målt for bred og for lang. Transportøren har tatt med seg flere biler på hengeren, og for å få plass til alle måtte bakdørene være brettet fremover langs semitrailers sider. Dette resulterte i at semitraileren ble for bred, og med bilen stikkende ut bak ble den også for lang.

Hadde ikke nok kjøretid

Ved E39 Lavik ferjekai nord for Bergen ble en norsk lastebil meldt til politiet for brudd på bestemmelsene om kjøre- og hviletid. Føreren hadde "gått tom" for kjøretid, og hadde løst det med å ta ut sjåførkortet for å fortsette kjøringen. Kontrollørene fra Statens vegvesen understreker at her har både fører, transportforetak og speditører et ansvar for å legge til rette for at reglene skal kunne følges. Transportbedriften kan her få en kontroll fra Statens vegvesen.

Kortet inn, og forlenget igjen

På Romerike fikk en sjåfør beskjed om å korte inn vogntoget (bildet under) før det kjørte videre. Vogntog ble målt til 70 cm over lovlig totallengde. Det ble målt til bredde 285 cm, og kunne derfor ikke være mer enn 19,5 meter langt.

Noen minutter etter at vogntoget kjørte videre ble det observert stående på avkjøring fra E6 der sjåføren igjen forlenget vogntoget. Vogntoget ble igjen tatt med til kontrollplassen og målt til å være for langt. Det resulterte i anmeldelse av fører for å ikke etterkomme bruksforbud.

På samme kontrollplass ble et vogntog stanset med 9500 kilo overlast. Det ga et vektgebyr på 39000 kroner til transportøren.

Løse hjulbolter

Kontrollørene på Svinesund kunne ikke unngå å legge merke til de løse hjulboltene på hengeren til vogntoget. Hjulet var helt løst, og det ble naturligvis bruksforbud inntil hjulet satt slik det skal.

Kilde: Statens vegvesen

Artikkelen er en del av vårt tema om Trafikk og utekontroll.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.11