23948sdkhjf

Bli med på seminar: Lastebilfolk og data, kan det være nødvendig? Eller kanskje helt genialt?

Vel, telefon og papirlapper holder ikke mål særlig lenger. Her er invitasjon til et GLOBALT seminar som bør interessere alle som ser etter både muligheter og trusler i godstransport på vei fremover. Også i Norge.

TEKNOLOGI:

Denne artikkelen er altså invitasjon til et seminar om oppkobling og "digitalisering" som mange lastebilfolk kommer til å hate, sånt rent intuitivt.

SJEKK LINKEN FOR PÅMELDING HER.

Men vi her på Tungt kjenner for det første ganske mange der ute som også kommer til å glede seg over mulighetene som følger med på lasset. Det andre er selvsagt at det er smart å være orientert enten man velger å bruke systemer eller ei.

Faktum er at svært mange nyere biler er oppkoblet allerede. Men dette handler om neste trinn - og det kan bli nødvendig å henge med fortere enn du tror.

Litt bakgrunn: Veldig mange små bedrifter

Utgangspunktet er at veldig mye av dagens handel med gods er basert på dyp og presis kunnskap om hvor varene er (gjerne hvordan varene har det også, kjøling etc).

Men det er ett ledd som i stor grad mangler i denne likningen - lastebiltransporten. Det har med bransjestruktur å gjøre.

For mens markedet for gods som fraktes på sjø, bane og i luften er preget av store og organiserte aktører - er lastebiltransporten både i Europa og i resten av verden fortsatt preget av små og mellomstore aktører. 

Som er underleverandører til andre transportører og speditører ofte i flere ledd. Det gjør det i praksis svært mye vanskelige å følge en ferskfisk eller Ikea-sofa eller flatskjerm på betydelige deler av lastebilreisen enn når varene er på andre transportmidler.

SJEKK LINKEN FOR PÅMELDING HER.

Løsningen er at alle er oppkoblet direkte

Situasjon med manglende informasjon om hvor varene som er på bil er, er en situasjon svært mange vareeiere antagelig ikke kommer til å akseptere fremover - i hvertfall ikke om det finnes alternativer med bedre løsninger.

Akkurat den løsningen er det projekt44 har tenkt å skape med sitt "Carrier Visibility Operations Center".

Så vidt vi kan skjønne handler det om å opparbeide en global infrastrutur, som selvsagt også inkluderer Skandinavia og Norge, og hvis suksess avhenger av at veldig mange er oppkoblet direkte - også de aller minste aktørene.

Man kan like eller mislike slike strukturer, men i denne sammenhengen kan små lastebilbedrifter kan på enkelt vis sammenliknes med små butikker: Velger man å ikke ha  betalingsterminal (eller vipps) - da har man redusert sjansene for god butikk ganske kraftig.

Vil project 44 lykkes? Tja... I det minste gode foredragsholdere

Det gjenstår å se om det er dette initiativt som skal lykkes - men det skader definitivt ikke å skaffe seg innsyn i hvordan en slik struktur kommer til å fungere.

SJEKK LINKEN FOR PÅMELDING HER.

På det digitale seminaret, som du må melde deg på, men som er gratis har du anledning til å se en håndfull toppfolk prate om akkurat det.

Hvem vet - kanskje overrasker de deg.

Opphav og kilder: project44

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078