23948sdkhjf

Gunnars skrekkopplevelse: - Jeg kjører i 80 km/t, plutselig går strømmen og alt blir svart!

En sen og mørk kveld i mars opplevde langtransport-sjåfør Gunnar Hollerud noe han håper ingen andre får oppleve.

PÅ E6 RETT FØR STØREN:

Gunnar Hollerud er på vei nordover til Trondheim med sin Volvo FH 16. Han frakter krantårndeler og veier rundt 40 tonn.

Det har blitt sent, og han kjører med fullt lys for å se den mørke landeveien. Farten er 80 km/t. Da plutselig stopper motoren på bilen hans samtidig som alt lys er borte. Han bremser opp så godt han kan, uvitende om hvor han kommer til å stoppe. Alt er bek mørkt.

- Det var bare flaks som gjorde at jeg tilslutt fikk stanset bilen i kjørebanen. Hadde det vært en sving eller glatt så ville jeg garantert dratt av veien, sa Hollerud (bildet) til Tungt.no etter hendelsen.

Ubehagelig å ikke ha kontroll

Hollerud har hørt om lignende hendelser før, men aldri opplevd det selv.

I bekmørket på landeveien, med et kjøretøy som er helt dødt, tenker han at her kunne det fort ha gått liv tapt. Hadde det kommet motgående trafikk, og han ikke hadde klart å holde vogntoget i eget kjørefelt, ville utfallet vært tragisk.

- Det var skikkelig ubehagelig. Hadde det vært snø, is eller en kurve kunne dette fort fått en mer alvorlig utgang. At brudd i en ledning slår ut hele bilen og at sikkerheten i bilen følgelig er så dårlig ivaretatt er for meg helt ubegripelig, sier Hollerud.

Etter en liten stund fikk ha hjelp fra et lokalt Volvo-verksted, og servicemannen der fant feilen: Brudd i en B+ kabel for spenningsforsyning av el-sentral i batterikasse.

Kabelen der bruddet kom sitter inne i denne batterikassen. Kassen er ikke vanntett, og kabelen hadde irret løs fra kabelfestet. Foto: Haakon Førde

Håndbrekket, et mysterium

Da bilen til Hollerud hadde stoppet, og han slapp opp bremsene, oppdaget han at håndbrekket hadde gått på. Hvordan vet han ikke, og Volvo mener at dette ikke skjer i slike tilfeller.

- Jeg mener håndbrekket var på da jeg slapp bremsene, men det skal visst ikke være mulig. Jeg vet likevel om flere som har opplevd dette. Denne typen bil kom i 2013, og bare et par år etter opplevde en kollega av meg det samme. Håndbrekket gikk på. Min bil er nå fem år gammel, sier Hollerud.

Volvo sier på spørsmål fra tungt.no at håndbrekket ikke skal gå på ved strømbrudd. Hollerud tok nylig med sin bil til et Volvo-verksted hvor de skulle teste nettopp det.

- Håndbrekket gikk ikke på når vi kuttet strømmen, men alt annet ble svart, sier Hollerud.

Hvordan kunne da håndbrekket til Hollerud være på uten at han selv satt det på? En mulig forklaring som kom frem i testen er at strømmen i et kort øyeblikk kom tilbake, og at håndbrekket da gikk på automatisk.

Ved en nedbremsning fra 80 km/t kan det riste så mye at kabelen rett og slett har fått kontakt igjen et øyeblikk. Tungt.no understreker at dette kun er teorier, da det er vanskelig å simulere noe slikt.

Ikke en kjent feil, ingen kampanje

Tungt.no har vært i kontakt med Volvo Norge for å høre om de kjenner til det som skjedde med Hollerud sin bil.

- Vi har forstått det slik at kabelen hvor bruddet skjedde hadde irret og at det førte til strømbruddet. Hvordan kan det skje?

- Siden dette ikke er et kjent problem på våre biler er det vanskelig å være helt konkret. I en bil som dette er det mye bevegelse og tøff bruk over mange år (Hollerud sin bil er en 2016-modell, red.anm.). I dette tilfelle kan det virke som det har oppstått en skade i skjøten mellom kabel og kabelsko, noe som har ført til at vann har sluppet inn og startet en kjemisk prosess som har medført irring og etter hvert brudd, sier Preben Wilhelmsen, markeds- og kommunikasjonssjef i Volvo Norge.

- Mange vil undre på om dette kan skje i deres bil. Hva tenker Volvo Norge om det?

- Dette er ikke et problem vi er kjent med. Slike tilfeller blir rutinemessig rapportert inn til Volvo sentralt, og vi har ikke fått noe tilbakemelding om at dette er en kjent feil, som i så fall ville medført en kampanje, sier Wilhelmsen.

Han legger til at ved et strømbrudd i en Volvo lastebil vil bilen være fullt kontrollerbar på både brems og styring, selv om lys og motor slår seg av som følge av brudd i ledning til batteriet.

Har du opplevd, eller hørt om lignende hendelser, så vil vi gjerne høre fra deg. Send oss en e-post på desken@tungt.no.

Opphav og kilder: Tungt.no

Kommenter artikkelen (2)
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125