23948sdkhjf

Driftskontrakt Bergen: Mesta med laveste tilbud

To entreprenører er med i konkurransen om å drifte riksvegene i Bergen og omegn de neste fem årene. Mesta leverte det laveste tilbudet.

I tillegg til tradisjonelle driftsoppgaver, må entreprenøren følge spesielt med mengden svevestøv i Bergen sentrum, som er blant de høyeste i landet.

Ved fristens utløp i dag hadde følgende meldt sin interesse for å drifte E16 østover, E39 sør- og nordover, riksveg 555 vestover og riksveg 580 til Bergen lufthavn (alle prisene er eksklusiv mva):

Mesta AS: 491.923.916 kr
Presis Veidrift AS: 667.646.859 kr

Tiltak mot svevestøv

Danmarksplass i Bergen sentrum er blant landets mest forurensede kryss, og ligger midt i et område der Statens vegvesen krever at entreprenøren følger spesielt med på mengden svevestøv.

Området er på E39 fra Fjøsanger sør for sentrum til innløpet av Fløyfjellstunnelen, en strekning på fem kilometer.

Biler og peiser

Det er to viktige kilder til svevestøv. Den ene er avgasser fra kjøretøy som benytter fossilt brennstoff, den andre er vedfyring. Det entreprenør kan gjøre noe med uten å begrense trafikkmengden, er å håndtere de større partiklene.

De vil etter hvert falle ned, og kan sees som støv og slam. Ved å holde vegbanen fuktig, begrenser og dels unngår vi at disse store partiklene virvles opp av trafikken. Jo lavere farten er, jo mindre svevestøv blir det. 

Saltlake

Et viktig virkemiddel entreprenøren må ta i bruk mot svevestøv, er saltlake som holder vegbanen fuktig. Salt har den egenskapen at det tiltrekker og holder på fuktighet, og dermed bidrar til å begrense mengden svevestøv som virvles opp. Saltet sørger også for at svevestøvet fort faller ned igjen på vegbanen.

Entreprenøren skal overvåke lufta

Entreprenøren er pålagt å følge med på aktuelle målere som registrerer luftforurensning, blant annet i det nevnte krysset på Danmarksplass. I perioder med vindstille, klarvær og frost krever Statens vegvesen at entreprenøren er i forkant, og vurderer om værutsiktene kan medføre fare for høy luftforurensing.

Erstatter fem kontrakter

Oppstart av kontrakten er 1. september, og kontrakten gjelder i fem år, fram til høsten 2026. Dersom partene er enige, er det mulig å forlenge kontrakten med opptil tre år.

Den nye driftskontrakten for Bergen og omegn omfatter totalt 300 kilometer riksveg, inkludert 65 kilometer gang- og sykkelveg.

Det er stor variasjon i trafikkmengden på vegnettet. Døgntrafikken varierer fra 55.000 i bykjernen i Bergen, og helt ned til 150 på de minst trafikkerte vegstykkene.

Kontrakten erstatter fem tidligere kontrakter, og strekker seg gjennom Bergen og syv kommuner i omegnen: I øst Vaksdal og Voss, i sør Bjørnafjorden, i vest Øygarden og i nord Alver, Masfjorden og Gulen.

Flest tunneler i landet

Entreprenøren får ansvar for et sammensatt område. Det omfatter både veger i bykjernen av Bergen, høytrafikkerte motorveger, mange tunneler og skred- og flomutsatte strekninger.

Totalt er det 91 tunnelløp i området, trolig den driftskontrakten med flest riksvegtunneler i hele landet.

Kilde: Statens vegvesen

Artikkelen er en del av vårt tema om Anbud oppdrag kontrakter.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.094