23948sdkhjf

Elektriske lastebiler: Volvo støter fra i tet

Volvo FH, FM og FMX Electric selges fra i år med 300 km rekkevidde, 2400 Nm dreiemoment og 44 tonn totalvekt.

TUNGT OG FOSSILFRITT:

Utviklingen går fort for tiden (selv Tom Holshagen har medgitt det i en Volvo-post i dag), og de elektriske lastebilene vi har ledd av de siste 5-6 årene, brått er de her...

Av de store lastebilmerkene, er det helt klart Volvo som har lagt mest synlig innsats i å vinne kappløpet om de elektrisk drevne lastebilene som tar markedet dette tiåret.

Mange hester i klimakappløpet

Vi skriver synlig, for Volvo er ikke alene, tvert om. Alle konkurrentene skuler på Volvo (som slår seg mest på brystet) og skumler med sine elektriske prosjekter, bare litt mer i det stille. Men utad er det i hvert fall Volvo som leder.

Vi skal heller ikke glemme at det er mange drivstoff-hester i klimaløpet. Volvo er også blant de sterke på flytende gass - LNG/LBG (som vi dessverre er så rike at vi neste gir blaffen i her i Norge).

Men inn fra sidenlinjen kommer straks også hydrogen - og her har Volvo nettopp hengt seg på et prosjekt sammen med Daimler. Og det kommer vi med mer om i neste uke.

Tilbake til de elektriske Volvoene - i salg i år

Salg og levering er to forskjellige ting, men forstår vi Volvo-kilder riktig, kan det godt hende vi ser en slenger av de første bilene i Norge i 2021 også.

Det er likevel i 2022, mot slutten av året, at det er sannsynlig at vi kan se en støre strøm (sic) av FH, FM og FMX på norske el-skilter. Eller som Volvo skriver:

Produksjonen av de nye elektriske modellene for Europa starter andre halvår i 2022.

Dette er modellene og spekken slik Volvo presenterer det:

Utvalget fra Volvo Trucks for det europeiske markedet

  • Volvo FH Electric, for regional transport og transport mellom byer
  • Volvo FM Electric, en allsidig lastebil for tung lokaltransport og regional distribusjon
  • Volvo FMX Electric, for renere og mer stillegående anleggstransport
  • Volvo FE Electric, for lokal distribusjon og bydistribusjon, avfallstransport
  • Volvo FL Electric, for lokal distribusjon og bydistribusjon

Volvo FH, FM og FMX Electric: •  Rekkevidde opptil 300 km. Kontinuerlig effekt 490 kW. Maks. dreiemoment 2400 Nm. Batterikapasitet opptil 540 kWh. Totalvekt opptil 44 tonn.

Volvo FE Electric: • Rekkevidde opptil 200 km. Kontinuerlig effekt 330 kW. Maks. dreiemoment opptil 850 Nm. Batterikapasitet opptil 264 kWh. Totalvekt 27 tonn. 

Volvo FL Electric: • Rekkevidde opptil 300 km. Kontinuerlig effekt 165 kW. Maks. dreiemoment opptil 425 Nm. Batterikapasitet opptil 396 kWh. Totalvekt 16 tonn. 

Og nei, før du allerede har kastet deg på protestaturet: De skal ikke fikse absolutt alt! MEN: Det er svært mye de kan fikse: Ifølge Eurostat-statistikken «Road Freight Transport by distance» (2018), reiste 45 prosent av alt gods som ble transportert på vei i Europa en avstand på mindre enn 300 kilometer...

Men hvem skal betale? Og hvor kommer strømmen fra?

Akkurat de to spørsmålene svarer ikke Volvo på. Men det er heller ingen grunn til å kalle det krise.

Det vi vet er at vi har en stat som har tenkt  bidra i dette skiftet. Enova kommer til å koste på store summer både i støtte til merkostnaden med biler - som vel er estimert å koste tre ganger så mye som en vanlig bil mens vi venter på at produksjonsvolumet stiger.

Det kommer også til å bli lagt ned store summer fra statlige og lokale myndigheter, sammen med driftige entreprenører, for å sikre ladeinfrqastrukturen fremover.

I tillegg kommer jo en del reguleringer som gjør det umulig å operere med annet en fossilfrie kjøretøy og maskiner i mange prosjekter fremover - og da blir det jo straks kunden som må betale...

What's in it for me?

For lastebileiere som stiller seg det klassiske vinnerspørsmålet "Hva betyr dette for meg?", så er det omtrent like mange svar som bileiere, men med en fellenevner: Kunnskap.

Først og fremt kunnskap om kundenes krav fremover.

Hvilke biler og teknologier må til for å møte kundekravet? Hvis ikke biler eller teknologi finnes for å møte kravet, hva gjør man da? Eller hvis det er snakk om posisjonering om tilgang til og finansiering av materiellet, hvike grep tar man da?

Nei, det er ikke slutt på spenning (sic) i transportbtransjen på lenge enå :)

Opphav og kilder: Volvo pressemelding

KLIKK for alle artikler i Tungt og fossilfritt.

Kommenter artikkelen (1)
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.173