23948sdkhjf

Deutsche Bahn får bot på 480 millioner for kartellvirksomhet

I følge EU-kommisjonen dannet de tre jernbaneselskapene DB, ÖBB og SNCB et godskartell rundt grenseoverskridende blokktog og må til sammen betale bøter på nær 48,6 millioner euro.

Bortsett fra biltransporter fastslår EU-kommisjonen at kartellet påvirket konvensjonell godstransport. Både DB (Deutsche Bahn), ÖBB (Österreichische Bundesbahnen) og belgiske SNCB (Société nationale des Chemins de fer belges) innrømmet sin deltakelse i kartellet og gikk med på en forlik, melder Eurotransport.de og flere andre media.

Kartell i grenseoverskridende blokktog

Den konkurransebegrensende atferden foregikk fra desember 2008 og frem til april 2014. Kartellet gjaldt tildeling av kunder for grenseoverskridende blokktog. Kommisjonens undersøkelse viste at «de tre jernbanevirksomhetene, gjennom konkurransebegrensende utveksling av informasjon om kundehenvendelser, koordinerte og fikk høyere pristilbud for hverandre for å beskytte deres virksomhet». Et slikt system for kundetildeling er forbudt i henhold til EUs konkurranseregler.

Kommisjonen innledet etterforskningen av saken etter at ÖBB søkte om fritak av boten på grunnlag av kommisjonens 2006-bøtereprogram. De andre kartellmedlemmene søkte deretter om å få redusert boten.

Det hele endte med at DB ble idømt en bot på 48,3 millioner euro, mens SNCB må betale 270.000 euro.

– Konkurransebegrensende avtaler er uakseptable, fastslår Margrethe Vestager, kommisjonens direktør for konkurransepolitikk.. Foto: EU-kommisjonen/Stine Heilmann

Uakseptabelt

– Rettferdig konkurranse sikrer at kunder som bruker bærekraftige transportløsninger får et best mulig tilbud. Et kartell mellom jernbaneoperatører som tilbyr jernbanegodstjenester på viktige jernbanekorridorer i hele EU, strider mot målet om rettferdig konkurranse. Dagens beslutning sender et klart signal om at slike konkurransebegrensende avtaler er uakseptable, sier Margrethe Vestager, kommisjonens direktør for konkurransepolitikk.

Opphav og kilder: EU-kommisjonen / Eurotransport.de

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.126