23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Tungt
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.

Nå har også Posten og Bring blitt invadert

ASKO har gjort det. Det samme har PostNord og flere andre gjort. Nå tar også Posten og Bring i bruk pallesystemet til danske SpaceInvader som muliggjør opptil 100 prosent fyllingsgrad.

Posten opplyser at flere av deres biler og terminaler i Nord-Norge har spilt en viktig rolle i uttestingen av det modulære pallesystemet til danske SpaceInvader som benyttes til å frakte pakker og gods i landsdelen.

Systemet er utviklet til å øke fyllingsgraden og erfaringene til Posten er at de kan spare bruken av ett kjøretøy i uken på både den 1.450 kilometer lange strekningen Tromsø – Tana t/r og i lokaltrafikken Tana – Kirkenes t/r. Tilsvarende effekter ble oppnådd i linjetrafikken Tromsø – Alta og i lokaltrafikken Alta – Hammerfest. Posten og Brings terminaler i Oslo, Fredrikstad, Førde, Tromsø, Bjerkvik, Alta og Tana var med i testen.

Les også: SpaceInvader satser målrettet i Norge

Minst mulig luft og mest mulig gods

– Med bedre plassutnyttelse øker vi kapasiteten i bilene samtidig som det vil redusere antall biler og containere på veien. Vi opprettholder dagens leveransekvalitet og basert på erfaringene fra Nord-Norge har jeg tro på at dette kan redusere bruken av mange kjøretøy når vi nå får dette på plass flere steder i landet. Vi kan stable sikrere og få mer utnyttelse av høyden. Det ligger mye verdi i å transportere minst mulig luft og mest mulig gods, sier Inge Seljeset, distriktssjef i Posten Norge med ansvar for linjetrafikk.

Les også: SpaceInvader inntok ASKO Midt-Norge: Lønnsom invasjon fra Danmark

ASKO var pilot

ASKO Midt-Norge var svært tidlig ute med å ta i bruk det danske stativet som muliggjør dobbeltstabling av paller i konvensjonelle skap. Da selskapet tok det i bruk allerede i 2018 ble det anslått at høyere fyllingsgrad på bare én av rutene ville spare selskapet for 400.000 kroner.

Senere samme år valgte det danske selskapet å etablere seg i Norge med Christian Gulbrandsen som country manager. Den gang var han imidlertid ikke ny i SpaceInvader-sammenheng hvor Christian hadde vært med på sidelinjen i lengre tid. Med sin bakgrunn i logistikk utfordret han sin danske svoger, smed og arkitekt Jesper Rølund, å utvikle en løsning som kunne optimere fraktkapasiteten på lastebiler. Den utfordringen tok Jesper på seg, patenterte og utviklet SpaceInvader-stativet og grunnla virksomheten SpaceInvader i 2015.

For et år siden inngikk også PostNord en konsernavtale med SpaceInvader som åpnet for muligheten for at alle PostNords selskaper i både Danmark og nabolandene å bruke pallesystemet som kan øke lastebilenes fyllingsgrad med opptil 100 prosent.

Les også: PostNord forventer besparelser på mange millioner

– Det er en stor anerkjennelse at Posten og Bring, en av Nordens største logistikkselskaper, har valgt vår løsning for å effektivisere logistikken. Vår visjon er å skape sirkulære løsninger som er bra for både økonomien og miljøet, sier Steen Frederiksen, adm. direktør i SpaceInvader.

Opphav og kilder: Posten, SpaceInvader

Logistikk vei sjø bane fly Se tema
BREAKING
{{ article.headline }}
0.078