23948sdkhjf

Nå har også Posten og Bring blitt invadert

ASKO har gjort det. Det samme har PostNord og flere andre gjort. Nå tar også Posten og Bring i bruk pallesystemet til danske SpaceInvader som muliggjør opptil 100 prosent fyllingsgrad.

Posten opplyser at flere av deres biler og terminaler i Nord-Norge har spilt en viktig rolle i uttestingen av det modulære pallesystemet til danske SpaceInvader som benyttes til å frakte pakker og gods i landsdelen.

Systemet er utviklet til å øke fyllingsgraden og erfaringene til Posten er at de kan spare bruken av ett kjøretøy i uken på både den 1.450 kilometer lange strekningen Tromsø – Tana t/r og i lokaltrafikken Tana – Kirkenes t/r. Tilsvarende effekter ble oppnådd i linjetrafikken Tromsø – Alta og i lokaltrafikken Alta – Hammerfest. Posten og Brings terminaler i Oslo, Fredrikstad, Førde, Tromsø, Bjerkvik, Alta og Tana var med i testen.

Les også: SpaceInvader satser målrettet i Norge

Minst mulig luft og mest mulig gods

– Med bedre plassutnyttelse øker vi kapasiteten i bilene samtidig som det vil redusere antall biler og containere på veien. Vi opprettholder dagens leveransekvalitet og basert på erfaringene fra Nord-Norge har jeg tro på at dette kan redusere bruken av mange kjøretøy når vi nå får dette på plass flere steder i landet. Vi kan stable sikrere og få mer utnyttelse av høyden. Det ligger mye verdi i å transportere minst mulig luft og mest mulig gods, sier Inge Seljeset, distriktssjef i Posten Norge med ansvar for linjetrafikk.

Les også: SpaceInvader inntok ASKO Midt-Norge: Lønnsom invasjon fra Danmark

ASKO var pilot

ASKO Midt-Norge var svært tidlig ute med å ta i bruk det danske stativet som muliggjør dobbeltstabling av paller i konvensjonelle skap. Da selskapet tok det i bruk allerede i 2018 ble det anslått at høyere fyllingsgrad på bare én av rutene ville spare selskapet for 400.000 kroner.

Senere samme år valgte det danske selskapet å etablere seg i Norge med Christian Gulbrandsen som country manager. Den gang var han imidlertid ikke ny i SpaceInvader-sammenheng hvor Christian hadde vært med på sidelinjen i lengre tid. Med sin bakgrunn i logistikk utfordret han sin danske svoger, smed og arkitekt Jesper Rølund, å utvikle en løsning som kunne optimere fraktkapasiteten på lastebiler. Den utfordringen tok Jesper på seg, patenterte og utviklet SpaceInvader-stativet og grunnla virksomheten SpaceInvader i 2015.

For et år siden inngikk også PostNord en konsernavtale med SpaceInvader som åpnet for muligheten for at alle PostNords selskaper i både Danmark og nabolandene å bruke pallesystemet som kan øke lastebilenes fyllingsgrad med opptil 100 prosent.

Les også: PostNord forventer besparelser på mange millioner

– Det er en stor anerkjennelse at Posten og Bring, en av Nordens største logistikkselskaper, har valgt vår løsning for å effektivisere logistikken. Vår visjon er å skape sirkulære løsninger som er bra for både økonomien og miljøet, sier Steen Frederiksen, adm. direktør i SpaceInvader.

Kilde: Posten, SpaceInvader

Artikkelen er en del av vårt tema om Logistikk vei sjø bane fly.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.094