23948sdkhjf

Lastsikring på topp? Litt flau nå, på vegne av bransjen

KOMMENTAR: Masse flott rullende materiell, men underlig mange kassable belter og stropper.

KOMMENTAR: Det var fra Gol kontrollstasjon vi fikk en melding i formiddag som normalt hadde gått rett i sylinderarkivet - hadde det ikke vært for bildene.

På Gol har de akkurat hatt kontroll to dager i strekk, med fokus på både kjøre/hviletid og lastsikring.

Og det er sistnevnte som bekymrer - aller mest det enkleste av lastsikringsutstyret.

Alle typer last som sikres med belter

35 vogntog ble plukket ut for nærmere kontroll disse dagene. Og av disse brukte hele 13 stykker lastsikringsbelter/stropper som egentlig burde ligget i søppelbøtta. Det er en urovekkende høy andel.

På telefon bekrefter kontrolleder Vidar Burud overfor Tungt.no at dette langt ifra bare gjelder  utenlandske, men at brorparten av tilfellene gjelder norske vogntog. Det er heller ikke noen spesiell lasttype som peker seg ut.

- Slike belter ser vi på alle mulig typer last som kan sikres med belter blant det vi har observert. Alt fra trekonstruksjoner og storsekker til metallkonstruksjoner, sier han. Konsekvensene når det oppdaes er bruksforbud inntil forholdet er utbedret.

- Den visste jeg om...

- Det er svært mye bra rullende materiell nå, og da blir uforståelig at ikke sjåførene ønsker å gjøre sikringsjobben fullverdig før de starter på kjøreoppdraget. Det stjeler av sjåførens dyrbare tid når man må gjøre om på noe som allerede er gjort en gang. 

- Men Burud, hva sier sjåførene når dere snakker med dem?

- Det er jo ingen som protesterer. De fleste som legger seg flate, og det var en som sa "ja, den visste jeg om". En annen fortalte at selskapet han kjørte for kjøpte en pall med slikt astsikringsutstyr av gangen, så sjåførene kunne hente ut etter behov.

 Se opp for flere kontroller

Redaktøren mener disse tallene og signalene antyder at en del av våre lesere skal ta et ørlite oppgjør med sine egne rutiner for lastsikringsmateriell.

Alle som har vært på lastsikringskurs siste 10-15 år bør har fått med seg hvor svekket bruddstyrke et belte/stropp har når den har vært utsatt for forskjellige typer skader eller belastninger. Da er den i praksis like god som luft og venteboller.

Å sjekke denne delen av utstyret burde vært like naturlig del av daglig kontroll som å fylle kaffe på termosen. Det er heller ingen økonomisk grunn til ikke å gjøre dette. Det er lenge siden slikt utstyr hadde uforholdsmessig høy kostnad og måtte tøyes så langt som mulig.

TIPS: Vidar Burud i utekontrollen antyder at etaten kommer til å ha ekstra fokus på dette fremover. Så for den som vil spare litt tid og bryderi i tillegg, er det like greit å får orden på sakene med en gang.

Opphav og kilder: Tungt.no, Statens vegvesen

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.126