23948sdkhjf

Helelektriske Ford F-150 Lightning: Power-Frunk, 1.050 Newtonmeter og 48 mils rekkevidde

Vil koste bare litt over 330.000 kroner i USA, men ingen direkte planer om salg i Europa.

Neste år ruller Ford F-150 Lightning ut på det amerikanske markedet, men så langt er det ingen direkte planer om salg i Europa.

F-150 Lightning sammen med Mustang Mach-E og E-Transit er de fremste eksemplene på Fords massive globale elektrifiseringsstrategi. I løpet av 2024 skal alle nyttekjøretøymodeller fra Ford ha en variant som er enten helelektrisk eller ladbar hybrid.

39.974 dollar

Startprisen tilsvarer dagens F-150 (fra 39.974 dollar før føderale/statlige incentiver). Det er bare litt over 330.000 kroner med dagens kurs før frakt og andre avgifter, noe som kunne blitt svært interessant sett fra det elbilfrelste Norge.

1.050 Newtonmeter

F-150 Lightning vil få 563 hk, over 1.050 Nm dreiemoment og oppnår 0 - 100 km/t på rundt 4,5 sekunder. Den skal kunne ha nyttelast på opptil 900 kilo og kunne trekke maksimalt 4.500 kilo på variantene med det største batteriet og Max Trailer Tow-pakken. 

370 eller 480 kilometer rekkevidde

Den helelektriske rekkevidden til den nye pickupen er i henhold til den amerikanske EPA-målemetoden, som er en annen målemetode enn WLTP som benyttes i Norge og resten av Europa, forventes å være opptil 230 miles (370 kilometer) med Standard Range-batteri og opptil 300 miles (opptil 480 kilometer) med Extended Range-batteri.

Med Ford Intelligent Backup Power blir pickupen en strømkilde hvor man kan ta ut hele 9,6 kW med energi. Foto: Ford

Den er raskere enn F-150 Raptor, kommer med firehjulstrekk som standard, har et uavhengig bakhjulsoppheng, en power frunk, har nok strøm til huset ditt i tre dager og vil kontinuerlig forbedres ved hjelp av OTA-oppdateringer.

På innsiden ser vi den 15,5 tommer store skjermen som vi har gode erfaringer med fra Mustang Mach-E. Selve instrumentpanelet er heldigitalt på 12 tommer. Foto: Ford

Lader 48 km per time

I USA er Ford den eneste bilprodusenten som tilbyr en 80 Ampere hjemmeladeløsning som standard. Med denne er målet at F-150 lader 48 kilometer per time. For å full-lade en pickup med det største batteriet fra 15 til 100 prosent tar det rundt 8 timer. På en 150 kilowatt DC hurtiglader er målet at du skal kunne lade rundt 87 kilometer på 10 minutter. Lading fra 15 til 80 prosent skal gjøres unna på rundt 41 minutter.

Opphav og kilder: Pressemelding fra Ford

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.11