23948sdkhjf

Bestilte Møre og Romsdals første Volvo EC230 Electric

Busengdal vil være i førersetet på å teste ny teknologi – ser det som en klar fordel at den er fabrikkbygget.

- Vi har bestilt og skrevet kontrakt på en stk Volvo ECR25 Electric, i tillegg har vi laget en intensjonsavtale på kontrakt av Volvo EC230 Electric på 22 tonn, forteller Rolf Anders Håberg, administrerende direktør i Busengdal.

Dermed blir de først ut i Møre og Romsdal med den nye elektriske 22-tonneren fra Volvo.

Anleggsmagasinet har fått vite at importøren Volvo Maskin får inn 35 stk EC230 Electric som et pilotprosjekt, noen leveres i år, noen neste år. På kundelisten står blant andre flere utleieselskaper.

Om Volvo EC230 Electric:

22-tonneren er basert på den konvensjonelle dieselmaskinen EC220E, skal ha samme ytelser, om noe bedre, forteller Volvo CE selv. Ingen utslipp, lavt støynivå og lavere TCO er argumentene for. Reduksjonen i energikostnadene er ventet å være 60 til 70 prosent i forhold til dieseldrift. Den skal kunne kjøres en dag (åtte timer) om man hurtiglader den i lunsjen. Maskinen er utviklet i Changwon, Sør-Korea.

Kjøpt usett

Håberg har ikke sett maskinen i levende live enda og forklarer at de vil kjøpe den på ren tro at den fungerer som Volvo-maskinene de kjenner fra før. Dessuten var det bestemt at de skulle skaffe en helelektrisk maskin. Prisen er ikke helt spikret enda, men vi snakker om 3 til 4 gangen av en konvensjonell dieselmaskin, men det skal selvsagt søkes om Enova-støtte.

- Vi har skrevet kontrakt på en basic maskin, så kommer ekstra spec og ladeløsninger i tillegg, forklarer Håberg.

Norge som pilotland

-  Vi er stolte av at den første kunden i Møre og Romsdal velger Volvo på elektriske anleggsmaskiner, kommenterer Frank Sannes, distriktssjef Volvo Maskin i Møre & Romsdal.

 Norge passer fint som et testland, ikke bare fordi vi har et så stort søkelys på dette, men i tillegg er det mange utfordringer som temperaturforskjeller og tøffere forhold, tenker han.

Bilde over: Busengdal får sin Volvo ECR25 Electric i juni i år.

Leveres i 2022

Når EC230 Electric ankommer Mørekysten er ikke sikkert enda, men i løpet av 2022 skal den være på plass. 2,5-tonneren er leveres Busengdal i midten av juni.

Hvorfor denne?

- Vi så det som det en klar fordel at det er en ferdigbygget maskin fra fabrikk og vi har allerede et samarbeid med Volvo Maskin og servicenettverket VMS i Ålesund og Molde, forklarer Håberg.

Les også: Kjøpte Volvos to elektriske - Disse skulle vi bare ha

 Han innrømmer likevel at dette blir å famle litt i blinde siden det er relativt ferskt og nytt. De har høstet gode erfaringer fra Komatsus 38-tonns hybridmaskiner (en fra 2017 og en fra 2020) levert av Hesselberg Maskin og i år har de tatt i bruk elektrifisert Keestrack knuse- og sorteringsverk fra Fredheim Maskin.

Bilde over: Rolf Anders Håberg og Frank Sannes.

Bynære anlegg

Entreprenøren som jobber i hele Møre- og Romsdals-regionen ser for seg at den elektriske 2,5-tonneren vil passe godt til innendørs oppdrag i tillegg til bynære anlegg. Og det samme gjelder for EC230 Electric, den vil gå på bynære oppdrag og anlegg som krever utslippsfri løsning.

- Det begynner å komme i kontraktene i vår region nå, der de ønsker det priset som alternativ, vi ser for oss at dette vil komme ganske raskt.

Fremoverlent anleggsbransje

Selv tror han det blir flere forskjellige løsninger lenger frem og han synes det blir spennende å se om hydrogen kan bli en av dem.

 - Jeg synes anleggsbransjen er ganske fremoverlent og ser muligheter, men man skal ikke rushe dette, det er fort gjort å gjøre feilinvestering i jungelen av løsninger. Vi må ta et steg om gangen og teste det ut.

 For det må være mulig å tjene penger samtidig og det må være praktisk gjennomførbart understreker han. Hva markedet er villige til å betale er avgjørende. Men han er ganske overbevist med dagens fokus, på at dette blir godt mottatt.

 - Vi vil at Busengdal skal stå i førersetet for å se på mulighetene, men veien blir til mens vi går og vi skal ha en klar strategi på ny teknologi.

Busengdal har 130 ansatte nå og en betydelig mengde maskinenheter fra 2,5 til 90 tonn som går i alt fra skift til tradisjonell drift.

Artikkelen er en del av vårt tema om Tungt og fossilfritt.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.078