Ny lufthavn ved Mo i Rana: Avinor lyser ut kontrakten på nytt
Etter at Peab var blitt tildelt kontrakten vedtok Samferdselsdepartementet på vårparten i fjor at Avinor skulle overta ansvaret for den videre planleggingen og byggingen av den nye lufthavnen.
Samferdselsdepartementet opplyser at Avinor har hatt en intensjon om å overta Peab-kontrakten. Etter en samlet vurdering har imidlertid Avinor kommet frem til at selskapet ikke kan gå videre med Peab-kontrakten, men i stedet vil lyse ut en ny konkurranse om prosjektet.
Les også: Avinor bygger ny lufthavn i Mo i Rana
Anskaffelsesregelverket setter begrensninger
Som offentlig utbygger må Avinor følge anskaffelsesregelverket, og dette setter begrensninger på hvor mye en kontrakt kan endres etter tildeling. Avinor mener det er behov for å gjøre endringer i Peab-kontrakten, knyttet til både kostnader, byggetid og miljøaspekter, og at endringsbehovene gir høy risiko for å bryte anskaffelsesregelverket ved å overta kontrakten.
Stort og komplisert prosjekt
I en pressemelding fra Avinor uttaler konsernsjef Abraham Foss at Avinor ønsker å sikre en forutsigbar fremdrift og forsvarlig risikohåndtering for å sikre en realisering av prosjektet.
– Dette er et stort og komplisert prosjekt. Vi ser det derfor som nødvendig å inngå en ny entreprisekontrakt med mål om ferdigstillelse i 2025. Finansieringen er nærmere en endelig avklaring etter revidert nasjonalbudsjett, dette påvirker også fremdriften i positiv retning, sier han.
Når det gjelder rullebanelengden vil dette bli tatt opp til vurdering i den videre konkurransen. Det er primært flyoperative hensyn som avgjør om rullebanen blir 2.200 eller 2.400 meter.
– Vi ser frem til å gjennomføre prosjektet med å bygge ny lufthavn i Rana, og vil umiddelbart starte arbeidet med en ny konkurranse, samt få på plass en byggherreorganisasjon. Forberedende arbeider vil bli satt i gang, og fremdrift vil avhenge av nødvendige tillatelser og avklaringer, sier Foss.
Opphav og kilder: Samferdselsdepartementet, Avinor